Eigen kracht ontdekken in plaats van weglopen

07-07-2016

Al jaren woont Zayneb met haar tienerdochter in een uitgewoonde flat. De vorige bewoners waren verstokte rokers en hebben het appartement destijds met een grauwe rooksluier over de plafonds en muren achtergelaten. Zayneb had bij het betrekken van de woning niet de mogelijkheid de boel op te knappen. Daardoor voelde het nooit als echt thuis. Ze probeerde zo vaak mogelijk van huis weg te zijn.

Recent op een zaterdag moest Zayneb wel thuis zijn want een groep vrijwilligers van Present zou haar helpen van de flat een fijn thuis te maken door de woonkamer en het halletje te witten. Tijdens de kennismaking van tevoren tussen Present, de vrijwilligers en Zayneb en de betrokken hulpverlener gaf ze aan dat ze beter van huis kon zijn als de groep aan de slag zou gaan. De vrijwilliger die bij het gesprek aanwezig was, was het daar niet mee eens. Hij zei: “We hebben een gastvrouw nodig die ons van koffie en thee voorziet. En als je er dan toch bent, kunt je net zo goed meehelpen.” Zayneb reageerde wat verschrikt en zei dat ze dat niet zag zitten omdat ze nog nooit geschilderd had. Heel spannend vond ze het, maar ze beloofde dat er bij zou zijn.

De enthousiaste groep vrijwilligers stond die zaterdag al vroeg op de stoep. Klaar om de handen uit de mouwen te steken. Er werd voortvarend gewerkt: een lamp kreeg een stevige sopbeurt en kwam als nieuw tevoorschijn en het plafond en de muren van de woonkamer ondergingen een metamorfose. Er hing een ontspannen en vrolijke sfeer. Al vlot werd Zayneb uitgedaagd de verfroller ook zelf eens ter hand te nemen. En dat deed ze! Tot genoegen van de groep liet Zayneb zich instrueren en hielp ze mee. ’s Middags ging ze zelfstandig het halletje witten. Ze was helemaal trots op haar eigen kunnen. Ze had nooit eerder geverfd en had niet gedacht dat ze het zou kunnen. In plaats van weg te lopen, had ze haar eigen mogelijkheden ontdekt.

De groep vrijwilligers was echt geraakt door de transformatie van deze vrouw. Terwijl ze hun hulp aanboden aan iemand die ze niet eerder hadden ontmoet, zagen ze voor hun ogen deze stadsgenote groeien in vaardigheden en zelfverzekerdheid. Hun dag kon helemaal niet meer stuk toen Zayneb aan het einde van de dag aanbod nog eens een exotische maaltijd voor de groep te maken.