Praktische hulp zorgt voor herstel van vertrouwen in mensen

18-10-2016

Joska en haar dochter wonen al vier jaar in hun maisonnette in Schothorst. Rond de verhuizing zijn destijds alle benodigde klusspullen gekocht maar door een snel achteruitgaande gezondheid en veel stress is het er niet van gekomen de benedenverdieping op de knappen. Door de scheiding, die de reden was van de verhuizing, is haar netwerk weg gevallen. De woonkamer staat helemaal vol spullen. Er ligt een oud zeiltje op de vloer en de muren en de kozijnen zijn kaal. Moeder en dochter leven hierdoor grotendeels op hun slaapkamer en in de keuken. De beschikbaarheid van een groep vrijwilligers via Present lijkt nieuwe mogelijkheden te geven.
Als de woonkamer op orde is, kan Joska weer mensen thuis ontvangen. Tijdens de eerste kennismaking probeert Joska onder het project uit te komen. Ze vindt het te spannend dat er zo’n groep wildvreemden komt om haar te helpen. Uiteindelijk gaat er ermee akkoord dat een groep haar komt helpen.

Verbluft
Op de projectdag gaat de groep vrijwilligers vol enthousiasme aan de slag. De woonkamer wordt leeg gehaald, de muren worden geëgaliseerd, de kozijnen geschuurd en de ramen gezeemd en als laatste worden alle spullen terug gezet in de woonkamer. En dan is de dag alweer voorbij. De vriendengroep biedt spontaan aan om nog eens langs te komen om de klus verder te klaren. Joska is verbluft. Dat er mensen zijn die zoiets om niet voor een ander doen. De tweede maal dat de vrijwilligers bij haar langs komen, wordt de kamer weer eerst leeg gehaald, het plafond gesausd en – op verzoek van Joska – een vaste trap naar de vliering gemaakt. De groep merkt dat Joska in de tussentijd zelf aan het opruimen is geslagen. Aan het einde van de dag worden de spullen weer in de woonkamer gezet. Nog steeds is er genoeg werk te doen. De vrijwilligers bieden aan om nogmaals terug te komen. Ze merken dat hun hulp een mooie manier is van herstel van Joska’s vertrouwen in de mensen na een heftige ervaring waarbij dat vertrouwen erg beschadigd is.

Iets terug doen voor de samenleving
Tussen de tweede en derde projectdag komt bij Present via het wijkteam het verzoek binnen of we een goede plek voor Joska weten waar ze vrijwilligerswerk kan doen. De inzet van de groep vrijwilligers heeft haar zo goed gedaan dat ze nu zelf iets wil terug doen voor de samenleving. De inzet van Present is meer dan alleen een woonkamer opknappen. Er knappen mensenlevens van op!