Vrienden maken in de buurt

06-07-2017

In de stromende regen komen drie mensen onder een paraplu aan. Het zijn Y, een Turkse moeder, haar zoontje en een stagiaire van SOVEE die hen begeleidt in het project ‘Opvoeden doen we samen”.

Binnen hebben de moeder van het gastgezin en de medewerker van Present al een gesprek gehad over de verwachtingen van deze ontmoeting. “Wel een beetje spannend om contact aan te gaan met iemand uit de buurt die je helemaal niet kent. Maar het zal wel leuk worden. Ik ben benieuwd hoe ze eruit zullen zien.”

Het is halverwege de middag maar M. het Turkse jongetje van zes is nog bezig met zijn lunch. Bij binnenkomst legt hij het broodje op de salontafel, kruipt bij zijn moeder op schoot en kijkt alleen maar naar de grond. Ondertussen praten de beide moeders over de invulling van hun contact en hoe leuk ze het vinden dat dit tot stand is gekomen. Het lijkt Y fijn om de Nederlandse taal goed te leren. Al snel is duidelijk dat ze beiden van koken houden en wordt wederzijds aangeboden voor elkaar te koken.

Na enige tijd haalt de zoon van het ‘gastgezin’ boven een doos met Knex op en gaat achter de bank zitten spelen. Het hoofd van het Turkse jochie gaat voorzichtig omhoog. Hij pakt zijn broodje van de salontafel, verdwijnt achter de bank en tijdens de rest van het gesprek zie je hem niet meer.

De moeders praten nog wat door en wisselen 06-nummers uit. Het Nederlandse gezin belooft om snel een afspraak voor een vervolgontmoeting te maken. Twee weken later horen we dat het afspraakje bestond uit thee drinken, kletsen en dat de kinderen samen gespeeld hebben. Het appje wat we ontvingen zei: ‘Hoi, Y bij ons geweest. Ging heel goed! Volgende keer bij haar hebben we afgesproken.’

Lijkt het jou leuk om je gezinsleven te delen met een ander gezin? Laat het ons weten dan bekijken we met jullie welke mogelijkheden er zijn.

Opvoeden doen we samen heeft als doel het vergroten van de kansen van kinderen uit kansarme gezinnen op een succesvolle ontwikkeling en schoolloopbaan en het versterken van de eigen kracht van ouders in hun rol als opvoeder. Dit project wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage van het KANS-fonds, het Sociaal Fonds Amersfoort en het VSB-fonds en de samenwerking van SOVEE en Stichting Present Amersfoort.