Eindelijk weer slapen in een bed

30-11-2017

Daar zit je dan… in een voor jou nieuwe woning in Amersfoort. De flat zelf is uitgeleefd; groezelige muren zonder behang en verder kaal beton. Je spullen zijn met je mee verhuisd en dat is het wel zo’n beetje. Zo goed en kwaad als het gaat probeer je zelf wat te behangen in de woonkamer. Gelukkig komt een vrijwilliger je helpen met wat verfwerk in de woonkamer. Een dekbedhoes fungeert als gordijn. De slaapkamer staat vol met verhuisdozen en de onderdelen van het bed. Eerst moet ook daar de muren gewit en de vloer gelegd worden. Dat ga je in je eentje niet redden. Dus slaap je maar op de bank in de woonkamer. Niet een nachtje, niet een week maar al ruim twee maanden.

Het wijkteam is met je in contact gekomen en denkt mee over een oplossing. Stichting Present Amersfoort wordt benaderd. En…gelukkig…er is een groep vrijwilligers beschikbaar die een middag komt helpen om het huis ‘woonklaar’ te krijgen.
Je wens is dat de muren in de woonkamer behangen of gewit worden én dat er laminaat op de vloer komt. En als er tijd is zou het fijn zijn als er ook laminaat in de slaapkamer en gang komt.
Op de bewuste middag staan zeven vrijwilligers klaar om flink de handen uit de mouwen te steken.  Meubels worden aan de kant gezet. In de woonkamer krijgen de muren een laag witsel en voor je het weet liggen de eerste planken laminaat de vloer. Ondertussen zijn ook vrijwilligers bezig in de slaapkamer. De spullen uit de slaapkamer worden buiten gezet en in no time knapt de kamer op door een frisse laag latex op de muur. Niet veel later wordt er ook begonnen met het laminaat leggen. In een paar uur tijd verandert de flat in een thuis.  De woonkamer ondergaat een metamorfose; een kleed op de nu mooie vloer en de meubels in een gezellig zitje. De laminaatleggers hebben de vaart er in en ook de slaapkamer is voorzien van een mooie vloer. Dan wordt het beton in de hal voorzien van laminaat. Een paar vrijwilligers zetten het bed in elkaar en zo transformeert een opslagruimte tot een echte slaapkamer! Zelfs het bed wordt opgemaakt. Wat fijn dat je na twee maanden matig slapen op de bank vanavond in een echt bed kunt stappen!
De middag vliegt voorbij. Na de hal blijkt er nog voldoende laminaat te zijn om ook in de keuken te leggen. Als bonus heeft een van de vrijwilligers alles in huis afgestoft en schoongemaakt.

Wat kan er veel gebeuren in vier uur tijd; een kale flat krijgt sfeer en wordt een prettige plek om te wonen. Enkele weken later horen we dat je door deze hulp een stuk lekkerder in je vel zit. Er is meer rust in je hoofd gekomen. Én de inzet van de vrijwilligers heeft gezorgd voor meer vertrouwen in de hulpverlening. Wat een goed nieuws!