Present zijn op een koude dag in februari

17-04-2018

20 studenten in groepjes van 4, het wijkteam, de woningcorporatie, de gemeente Amersfoort, de wijkagent, de klusdienst van indebuurt033 en een coordinator van Present. Tel daar medewerking van de Hema, Kommak, Amfors en de Rova bij op. Zet al deze mensen op dezelfde dag in één straat in Amersfoort en dan ontstaat er iets prachtigs!

In het kader van een themaweek over de multiculturele samenleving ging een groep studenten via Present aan de slag in een multiculturele straat. Van tevoren hadden gemeente, wijkteam, woningcorporatie en wijkagent al enthousiast met Present Amersfoort overlegd wat er allemaal in een dag zou kunnen gebeuren. Zo gezegd, zo gedaan. Op een koude woensdag in februari stonden de vrijwilligers klaar om de handen uit de mouwen te steken. De portiekdeuren kregen een schoonmaakbeurt, perkjes knapten zienderogen op en brandgangen werden geveegd. Bij bewoners die van tevoren hadden aangegeven dat ze de inzet van vrijwilligers goed konden gebruiken, werd binnen schoongemaakt of anderszins geholpen bijvoorbeeld in de tuin. Ook spontaan gingen bewoners in op het aanbod van de studenten. Zo stond bewoonster Mieke eerst door het raam te kijken wat al die reuring in de straat te betekenen had. Buurman Joris riep haar toe: “Hé Mieke, dit is je kans om lekker je ramen te laten lappen!”. “Er is hier nog wel meer te doen dan ramen zemen”, was het antwoord. Dat liet een groepje vrijwilligers zich geen twee keer zeggen. Al snel stond er een hele delegatie in het piepkleine kamertje. Vlot ging een groepje studenten aan de slag met het opruimen en schoonmaken van het hele appartementje. In de tussentijd ging Mieke snel wat lampjes kopen die vervolgens door een iemand van het klusteam van indebuurt033 vakkundig opgehangen werden. In een kleine twee uur vond er een metamorfose plaats in Mieke’s woning. Het inspireerde haar om ’s daarna ook zelf aan de slag te gaan. De mogelijkheid om afval mee te geven aan de Rova liet ze niet voorbijgaan. ’s Middags kon je haar zien slepen met afgedankte matrassen en een oude fiets. Een hulpverlener die Mieke wel kent, stond paf. Deze vrouw staat bekend als erg passief en door de helpende handen van de vrijwilligers kwam ze zelf in beweging om haar schuur op te ruimen. Zodoende zit Mieke er nu opgeruimd en overzichtelijk bij.

Deze dag van tomeloze inzet en plezierige samenwerking bracht veel moois tot stand. De studenten deden in één dag de nodige multiculturele ervaringen op en waren blij dat ze zoveel mensen hadden kunnen helpen. De straatbewoners uitten hun tevredenheid over de geboden hulp en gaven aan dat het lang geleden was dat de straat er zo netjes uit had gezien. De samenwerkende partijen lieten weten dat het met elkaar oppakken van zo’n project smaakt naar meer. Hoe Present wil je het hebben? Klik hier voor een korte foto-impressie van dit geslaagde project.