Vrijwilligersgroep knapt verwaarloosde tuin op

10-12-2019

Een omgewaaide boom, hoog opgeschoten onkruid, een kapotte lamp en een poortdeur die niet meer open of dicht ging. Dit waren enkele uitdagingen die een groep vrijwilligers van de NGK (Nederlands Gereformeerde Kerk) Amersfoort-Noord onlangs met volle inzet te lijf ging. Met groot succes, want bewoonster Marieke toonde zich erg blij: ‘Ik ben lang bezig geweest om iemand voor de tuin te regelen, maar dat lukte mij niet. Ik ben dankbaar voor wat deze mensen voor mij gedaan hebben op hun vrije zaterdag.’

Marieke is een alleenstaande moeder met twee tienerkinderen. Ze heeft een heftig verleden en dat heeft een grote invloed op haar. Regelmatig wordt ze bezocht door Astrid, ambulant begeleider en maatschappelijk werkster bij Abrona: ‘Marieke heeft nauwelijks een sociaal netwerk, zit financieel krap en loopt soms vast in haar dagelijks leven. Dat was bijvoorbeeld te zien aan haar verwaarloosde tuin. Door een zomerstorm was een grote boom omgewaaid en die blokkeerde alles. Het gezin kon afgelopen zomer niet in de tuin zitten. Om de rotzooi maar niet te zien, hield Marieke dag en nacht de gordijnen dicht. Dat had natuurlijk impact op het gezinsleven.’

Eerst zelf oplossen

Het wijkteam heeft Abrona gevraagd om Marieke te ondersteunen, waarbij onder andere het opruimen van de boom een hulpvraag bleek. In eerste instantie probeerde Astrid dat vergeefs door Marieke zelf, samen met haar omgeving, te laten oplossen. Toen dit niet lukte, is contact opgenomen met Stichting Present.

Talenten inzetten

Stichting Present kon een groep mensen van de NGK Amersfoort-Noord inzetten en vroeg of dit paste bij Marieke en haar kinderen. ‘Deze groep telde ook een paar kinderen en dat leek me een perfecte match,’ herinnert Astrid zich. ‘Toen ik dat meldde bij Marieke reageerde zij positief en accepteerde zij de hulp.’ NGK Amersfoort-Noord organiseert elk jaar een Presentdag, waarop met meerdere groepen op verschillende plekken gaan klussen. Vrijwilliger Bouke van der Wal: ‘Niet alleen kunnen we zo onze talenten inzetten voor een ander, als kerkleden kunnen we elkaar ook beter leren kennen.’

Op hun gemak

Ter voorbereiding kreeg de ‘tuingroep’ van tevoren via de mail informatie en foto’s van de tuin. Op de dag zelf werd de groep, vier volwassenen en twee tieners, welkom geheten en gebriefd door Hilda van Present. Ook Astrid was aanwezig: ‘Omdat ik Marieke als hulpverlener goed ken, heb ik haar en haar kinderen op hun gemak gesteld. Het is natuurlijk heel wat als ineens een groep onbekende mensen op de stoep staat. Het was bijzonder om te zien, dat zij zo respectvol en zonder vooroordelen aan het werk gingen.’

Wespennest

De groep ging inderdaad voortvarend aan de slag. Maar bij het weghalen van een paar oude tuinstoelen bleek er een wespennest te zitten. Die beesten voelden zich bedreigd en gingen meteen in de aanval. Sommigen werden meerdere keren geprikt. Dat maakte het onmogelijk om door te werken en een wespenverdelger werd gebeld om het nest weg te halen. Bouke: ‘Dat was natuurlijk een teleurstelling, maar we stelden voor om de volgende zaterdag terug te komen. Dat kon gelukkig. Het verzamelde afval hebben we meteen naar de Rova gebracht.’

Twee zaterdagen

Op de tweede zaterdag werd de omgewaaide boom in stukken gezaagd en onkruid en allerlei oude troep verwijderd en afgevoerd met een aanhanger. ‘Deze keer kostte het ons twee ritjes,’ zegt Bouke. ‘Daardoor werd de tuin weer netjes en toegankelijk. Ter plekke bleek ook de schuur een rommeltje te zijn en de verlichting werkte niet. Ook dat hebben we opgeruimd en ik heb een nieuwe lamp aangebracht. Verder bleek de poortdeur naar de steeg achter het huis onbruikbaar. Dat kan natuurlijk niet, dacht ik. Een opgeknapte tuin, maar je kunt er niet via de steeg komen, dan is het werk half af. Dus ben ik, met een andere vrijwilliger, nog een derde zaterdag teruggekomen en hebben we de deur gerepareerd en scharnieren bevestigd. Al met al kostte deze klus ons veel extra uren, maar we hebben het graag gedaan. En gezien de reactie van Marieke was zij er blij mee.’

Dankbaar

Deze klus is dan ook een mooi voorbeeld van omgaan met onze medemens, onderstreept Astrid: ‘Marieke heeft de gordijnen open gedaan en kan met haar kinderen weer genieten van de tuin. Dat betekent veel voor haar. In haar leven heeft zij te maken met veel instanties die iets van haar willen, maar Present heeft juist iets voor háár gedaan. Dat heeft grote indruk op haar gemaakt.’

geschreven door: Jeroen van der Bijl (Axe media)

Wil je ook met een groep je handen uit de mouwen steken of je op een andere manier inzetten voor Present? Neem dan contact met ons op.