Van één naar meer

29-09-2020

Van 1 medewerker van een bedrijf naar meerdere groepen die een geheel huis verven

Op maandag gaat de telefoon bij Present, Arno van Dam heeft vanuit zijn werk bij Kraft Heinz de gelegenheid gekregen om in de Corona periode een dag vrijwilligerswerk te doen. Ontzettend mooi dat dit bedrijf zo’n praktische manier heeft gevonden om maatschappelijk iets te betekenen. Echter het zou op aanstaande woensdag moeten plaatsvinden en hij vindt schilderen erg leuk om te doen. Oei, dat is wel krap dag. Bij Present hechten we veel waarde aan een grondige voorbereiding en willen we liever wat langer voorbereidingstijd. Het toeval wil dat ik net gebeld ben door Thijn, één van onze projectbegeleiders om een kennismakingsbezoek terug te koppelen van de flex-groep van Present. Hij geeft aan dat er wel heel veel gedaan moet worden in het huis. De woning is namelijk kaal opgeleverd en moet helemaal geverfd worden. De flex-groep die aan deze hulpvraag gekoppeld is, zal niet de gehele klus af kunnen krijgen. Wat als ik Arno ook koppel aan deze hulpvraag? Eén en één kan zo wellicht wel drie worden.

De woning is bestemd voor Marlies. Marlies heeft met haar zoontje ruim een jaar in een blijf-van-mijn-lijf huis gezeten. Ze is ontzettend blij met haar toegewezen woning maar ziet ook heel veel beren op de weg. Hoe krijgt ze dit voor elkaar, ze heeft immers geen netwerk in Amersfoort? En wat gaat dit allemaal kosten? Ze is blij met alle hulp die geboden kan worden.

Ik vraag aan Arno of er wellicht meerdere collega’s zijn die willen meehelpen op de woensdag en het liefst ook een vrouw gezien de achtergrondsituatie van de hulpontvanger. Arno regelt 4 collega’s en zorgt ook dat zijn dochter meekomt. We leggen contact met de hulpverlener en zorgen dat er een ontmoeting plaatsvindt tussen Arno en Marlies. Arno biedt vervolgens ook aan om voor de verf te zorgen. Er vindt een ontzettende mooie ontmoeting plaats tussen Marlies en de groep van Arno. De dochter van Arno zegt tegen haar vader dat ze ook best het komend weekend nog kunnen helpen bij Marlies. Arno zorgt ook hier weer dat er een groepje mee komt. En weer hebben ze een ontzettend plezier.

Met de inzet van de flex-groep van Present, een groep vrijwilligers van een nabijgelegen kerk  en de 2 groepen van Arno is het hele huis geverfd. En zijn er ook contacten gelegd die een vervolg krijgen.

Resultaat: Marlies is overdonderd. In plaats van alleen de muren sauzen, zijn ook de plafonds gedaan en alle kozijnen en ze heeft weer een netwerk opgebouwd. En de vrijwilligers? Zij zullen dit nooit vergeten.

Nu hopen dat het een vervolg krijgt bij het bedrijf, alle medewerkers zijn welkom op net zoals Arno contact op te nemen met Present voor het doen van een prachtig project. Dit kan ook in de vorm van een maatschappelijk teamuitje.