Omzien naar elkaar start bij goed zorgen voor je vrijwilligers

18-02-2021

Het is inmiddels een traditie om minimaal één keer per jaar met onze vaste vrijwilligers bij elkaar te komen. Een bijeenkomst waarin we elkaar ontmoeten, weer mooie verbindingen maken, informatie delen en ervaringen uitwisselen. Deze keer een online bijeenkomst met 30 personen via Zoom. Van te voren ontvingen de deelnemers thuis een klein borrelpakketje. Online was wel even wennen, maar wat was het weer leuk om elkaar te zien.

Natuurlijk hebben we even teruggekeken op 2020 en vooruitgekeken naar 2021. Er was aandacht voor de ambassadeursrol die je als vaste vrijwilliger kunt invullen en het ontwikkelde vrijwilligershandboek met alle handige informatie op een rijtje. En natuurlijk zijn concrete praktijkervaringen gedeeld in de ‘break-out-rooms’. Mooie verhalen over een tuinproject waarbij buren hadden geklaagd en uiteindelijk samen met de vrijwilligers mee hebben geholpen waardoor ook het contact met de buren weer een beetje was hersteld. Of over leerlingen van een reformatorische school die gekoppeld waren aan een opruimproject bij een Syrisch gezin. Wat een mooie uitwisseling van culturen en ontmoeting was dat geweest. De toegevoegde waarde van de aanwezigheid van de hulpverlener blijkt ook weer uit alle verhalen.

Het enthousiasme en energie stroomde bij de verhalen. Een mooie keten van omzien naar elkaar: wij als Present zorgen goed voor onze vaste vrijwilligers, de vaste vrijwilligers zorgen goed voor de vrijwilligersgroepen en de vrijwilligersgroepen zien om naar de hulpontvanger(s). Wat kan de maatschappij toch door een klein gebaar weer een beetje mooier worden!

Wil je ook vaste vrijwilliger worden bij ons? Klik dan hier voor onze vacatures.
Wil je met een groep vrijwilligerswerk doen? Klik dan hier om je aan te melden.