Blue Monday?? Word zelf een lichtpuntje!

24-01-2022

Vorige week was het Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Voor veel van onze hulpontvangers is het elke dag of een groot deel van het jaar Blue Monday. Ze leven in woningen waar maar deels behangen is, vloerbedekking die loslaat. Mensen ervaren eenzaamheid, de zorg voor de kinderen wordt te veel, een operatie die plaatsvindt terwijl je man je net heeft verlaten … Er kunnen zoveel redenen zijn dat het leven niet zo mooi is als dat het er bij anderen op Insta of Facebook uitziet.

Onze vrijwilligers zorgen voor lichtpuntjes, al is het soms maar voor een paar uur. Dat bewijst Karin. Zij is gekoppeld aan Hans, een zestiger die door omstandigheden erg vereenzaamd is. Al een aantal keer heeft ze koffiegedronken bij Hans, als ze voorstelt om er een keer samen op uit te gaan. Hans wil graag snuffelen op de kerstmarkt van ’t Vaarderhoogt. Voor Karin een kleine moeite, ze komt wel vaker bij ’t Vaarderhoogt.

Als ze op het punt staan om weg te gaan, kijkt Hans wat onwennig om zich heen. “Het is zó lang geleden dat ik eropuit ben geweest … En dan nog wel mét iemand!” Karin stelt hem gerust: “Neem je QR-code en een mondkapje mee voor de zekerheid, dan komt het helemaal goed!”

Hans stapt op z’n scootmobiel, Karin fietst erachteraan. In zijn spiegels ziet ze precies de brede grijns op Hans’ gezicht. Genietend snort hij door Soest. En Karin geniet mee.