Vrijwilligerswerk- vakantiedag?

21-03-2022

Wij houden van ons werk en genieten van het coördineren van projecten en trajecten. Maar zo nu en dan doen we als team en bestuur samen ook een vrijwilligersproject en is het mooi om zelf ook weer eens te ervaren wat onze vrijwilligers meemaken.

Zaterdag 19 maart is het weer zover. Met een blauwe lucht, stralend zonnetje en vol goede moed verzamelen we bij Nieuwenoord in Baarn. Nieuwenoord is als een dorp: midden in de natuur, waar mensen van oud tot jong, met uiteenlopende mogelijkheden, wonen en samenwerken. Op Nieuwenoord staan woningen voor mensen met een verstandelijke beperking die een beschermde omgeving nodig hebben. Bij twee van die woningen zijn wij vandaag te gast. We worden in de tuin verwelkomd met koffie en cake voordat we aan de slag gaan.

Helaas zijn we vandaag niet compleet wegens ziekte, maar met z’n zevenen kunnen we toch heel wat betekenen voor de bewoners en lieve verzorgers. De tuin wordt door Caroline, Alex en Martin weer netjes gemaakt, een omgewaaide heg wordt weer op z’n plek gezet, de voegen tussen de tegels worden onkruidvrij gemaakt en diverse struiken worden gesnoeid. Daarnaast lapt Laura de ramen zodat ze weer helder en Sahara-zand-vrij zijn. Ondertussen gaan Astrid, Arjanne en Wiljon in twee rondes wandelen met bewoners. We genieten met de bewoners van het heerlijke weer, de kinderboerderij en de prachtige omgeving van Nieuwenoord.

Bij terugkomst zijn de ramen weer blinkend schoon, is de tuinploeg nog hard aan het werk, voegen Laura en Wiljon zich bij hen en moedigen Astrid en Arjanne samen met de bewoners de harde werkers vanaf de tuinbankjes aan. Er wordt volop gepraat, namen geoefend, over vroeger verteld, gezongen en zelfs geknuffeld.

De bewoners genieten zichtbaar van het buiten-zijn, het zonnetje en de gezelligheid van gasten. Een mevrouw zegt spontaan dat het als een vakantiedag aanvoelt.

Af en toe fietst een bewoner van een andere woning langs en blijft even meepraten. Zoveel gezelligheid in de buurt is van harte welkom na de corona-tijd en donkere maanden.

Het is een stralende ochtend en dat niet alleen voor de bewoners. Ook wij als team en bestuur genieten enorm, mede dankzij de hartelijke ontvangst, het prachtige weer en de lekkere broodjes kroket die wij als lunch krijgen aangeboden.

Vrijwilligerswerk? Ehhhh…. het voelt eerlijk gezegd toch ook een beetje als een vakantiedag!