Vrijwilligersorganisaties slaan de handen ineen

18-10-2019

Tien organisaties, waaronder Present Amersfoort, die vrijwilligers inzetten bij maatjes- of coachingsprojecten in Amersfoort, gaan nauw samenwerken.
Lees hier het bericht in de krant De Stad Amersfoort.
Bestuurder Patrick Donath tekende namens Present Amersfoort de samenwerkingsovereenkomst.

Een samenwerkingsovereenkomst is op donderdag 17 oktober getekend in de Bibliotheek Eemland. Wethouder Cees van Eijk was bij de ondertekening aanwezig.

Vrijwilligersplus Overleg

De organisaties werken al sinds 2015 met elkaar samen in het Vrijwilligersplus Overleg. Duidelijk is geworden dat deze samenwerking op verschillende gebieden meerwaarde heeft, zowel voor de organisaties als voor de vrijwilligers. Daarom willen de organisaties hun samenwerking nu bekrachtigen met een overeenkomst.

De organisaties spreken af om hun aanbod op elkaar af te stemmen. Zij verwijzen zowel hulpvragers als vrijwilligers onderling door naar het meest passende aanbod. Trainingen en workshops worden zoveel mogelijk opengesteld voor elkaars vrijwilligers en er komt jaarlijks een inspiratiebijeenkomst. Ook willen de organisaties van elkaar leren op het gebied van beleid en werkprocessen. Ten slotte willen ze de zichtbaarheid van hun gezamenlijke aanbod vergroten.

Wethouder Cees van Eijk: “Onze stad wordt gedragen door vrijwilligers die het verschil maken in iemands leven. Dat die vrijwilligers er zijn, is niet vanzelfsprekend. Het is goed dat meerdere partijen in de stad de meerwaarde van vrijwilligerswerk zien, dit onderstrepen en hierin nauw met elkaar optrekken. Zo hoeft niet iedere organisatie zelf het wiel uit te vinden. Door van elkaar te leren en samen te verbeteren wordt het vrijwilligerswerk en de ondersteuning daarvan in onze stad steviger neergezet. Werk maken van vrijwilligerswerk blijft belangrijk.”

Betrokken organisaties

De volgende organisaties ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst:

Bibliotheek Eemland
Indebuurt033