Present Nederland

Present Amersfoort maakt deel uit van het landelijk netwerk van Present Nederland. Stichting Present is gestart in Zwolle. Mensen uit een plaatselijke kerk vroegen zich eind jaren negentig af: “Wat kunnen we bieden aan mensen in de eigen stad?” In 2000 bezocht een aantal van hen in Londen een seminar van ‘The Besom’. Deze organisatie roept mensen op om te delen vanuit wat ze ontvangen hebben. Besom organiseert samen met social work projecten voor individuen en groepen.

Idee

Na deze kennismaking ontstond het idee om in Nederland iets soortgelijks te starten. De formule van Stichting Present is toen ontwikkeld in samenwerking met professionele hulpverleners, maatschappelijke organisaties, bedrijven, kerken, gemeentelijke overheid, politiek en woningcorporaties.

Succesvol

In 2003 werd de start van Present officieel. Enkele groepen stelden tijd beschikbaar en de formule sloeg aan. In 2004 zetten zich 20 groepen in en in 2005 groeide dit naar 70! Vanuit andere plaatsen in Nederland keek men belangstellend toe. Er melden zich mensen die in hun eigen stad of dorp een stichting Present op willen zetten. Het besluit werd genomen om Present te verbreden in Nederland en daarna ging het snel.

Groei

Stichting Present Nederland werd opgericht om lokale initiatiefnemers te ondersteunen bij het starten van een eigen stichting. In 2006 startte Present Amersfoort als één van de eerste lokale stichtingen. Inmiddels zijn er 69 lokale vestigingen en het einde is nog niet in zicht! In 2012 hebben 23.000 mensen zich ingezet via Present.

Stichting Present Amersfoort

Stichting Present Amersfoort is in 2006 opgericht door Harmen en Ina van Zwol. In het eerste jaar begon Present Amersfoort met vijf projecten, inmiddels organiseren we jaarlijks ruim 100 projecten in Amersfoort en omgeving. Dit betekent de inzet van minimaal 500 unieke vrijwilligers! Deze vrijwilligers komen voornamelijk uit kerken. Maar ook het aantal bedrijven dat zich via Present Amersfoort inzet neemt toe. Daarnaast organiseert Present jaarlijks Maatschappelijke Stages voor ongeveer 90 leerlingen van het voortgezet onderwijs. Present Amersfoort is een dynamische stichting die nog volop in ontwikkeling is.

Bekijk hier een actueel overzicht van Present in Nederland.

Het is mogelijk om onder begeleiding van Present Nederland zelf een lokale Stichting Present te starten. Bezoek voor meer informatie hierover de site van Present Nederland.