Zomerpakketten – Aanmelden en informatie voor de vrijwilligers

Wat fijn dat jullie een zomerpakket willen samenstellen! Hieronder geven we nog meer praktische informatie en tips. Het is belangrijk om het helemaal te lezen voordat je het formulier hieronder invult. Als iedereen zich aan de richtlijnen van het RIVM houdt kan het coronaproof plaatsvinden.

Meer informatie over het opgeven, samenstellen en langsbrengen:

• Opgeven kan tot en met 15 juni 2020 door invullen van het onderstaande formulier. Hierna gaan we jullie koppelen aan een gezin.
  • In de week van 22-27 juni informeren we je over de details en alle informatie over hoe het werkt.
  • Het zou fijn zijn als het zomerpakket voor 15 juli langsgebracht kan worden.
  • Het kan voorkomen dat er geen passende aanvraag is bij jouw aanbod. We vragen daar je begrip voor.

Waarmee vul je het pakket?

We vinden het belangrijk dat er voor iedereen in het gezin wat leuks bij zit. Hiervoor hebben we een standaardlijstje gemaakt met spulletjes die er in elk geval in moeten zitten (denk aan een strandbal of een bellenblaas). Hiernaast hebben we een lijstje gemaakt met tips en opties wat je er nog meer bij zou kunnen doen. Ook heeft de hulpverlener wellicht tips. Dit is voor jou handig als richtlijn en voor het gezin fijn dat er voor iedereen wat leuks in zit. Aangezien jullie budget leidend is hebben we het standaardlijstje zo klein mogelijk gehouden. Dan kunnen jullie zelf bepalen of jullie er nog wat aan toe willen voegen of niet.

Persoonlijk langsbrengen, waarom?

Het kan zijn dat je je bedenkingen hebt bij het zelf langsbrengen, omdat dat wat ‘weldoenerig’ kan aanvoelen. Vaak vinden ze het juist heel bijzonder dat een groep dit zomaar voor hen wil doen. Dat jullie de tijd nemen om even langs te gaan en het gezin met respect behandelen. Maar in sommigen gevallen komt het wel voor dat het gezin het niet fijn vindt als het door jullie wordt langsgebracht. Als dit het geval is dan zal de hulpverlener dat bij jullie aangeven en daar een afspraak over kunnen maken. Bijvoorbeeld dat jullie het zomerpakket bij hem/haar afgeven en dat de hulpverlener het zelf naar het gezin brengt namens jullie.

Naar wie gaan de zomerpakketten?

Stichting Present werkt altijd samen met hulpverleners die in kunnen schatten waar een zomerpakket een mooie aanvulling is. Bij deze gezinnen speelt meestal niet alleen weinig geld een rol, maar meestal ook gezondheidsproblemen en/of er is sociale problematiek. De hulpverlener zorgt dat het contact voor jullie goed zal verlopen. Maar het is wel goed voor jullie als vrijwilligers er bewust van te zijn dat je soms in aanraking komt met moeilijke situaties. De reactie van het gezin kan ook anders zijn dan verwacht.

Klik hier voor het formulier.