Studenten ROC maken bejaarden Vreugdehof blij

30-01-2015

Beetje ‘googelen’, deed Paulien Klap, naar eigen zeggen. Zij is docent-begeleidster van het ROC, gelegen aan de Europa Boulevard in Amsterdam-Zuid. Het gebeurde al weer geruime tijd geleden. Ze zocht partijen die iets deden met vrijwilligers. Zo had ze via Google al gauw Present’s onvermoeibare Caroline Juffer aan de lijn. Dat zou onlangs weer resulteren in grote pret voor een recreatiezaal vol  bewoners van de Vreugdehof in Buitenveldert.

De studenten van het ROC – voor zover ik ze persoonlijk heb mogen ontmoeten – stralen allemaal die wilskracht en ambitie uit die ik me herinner uit mijn eigen, allang vergrijsde jeugd. Lieve mensen, we hoeven ons echt geen zorgen te maken over de nieuwe aanstormende generaties! Als die jongelui zich aanmelden bij het ROC kiezen ze zelf voor de vorm die ze hun toekomst willen geven. En, helemaal in het teken van onze gedigitaliseerde tijd, zien ze reeds op hun pc-scherm alle kansen om precies terecht te komen in het vakgebied dat hen het meest boeit.

Als een huis

Paulien: “We werken nu al een paar jaar samen met Present. En dat gaat fantastisch. In de vrijwilligerswereld heb ik ervaren dat er nog wel eens een loopje wordt genomen met gemaakte afspraken. Bij Present staat de afspraak echter altijd als een huis! Daarom zet ik onze studenten graag in via hen.”

Woonzorgcentrum Vreugdehof vormt voor veel ouderen uit de regio een ultieme en veilige opvang. Het betreft ouderen met één of meer fysieke beperkingen en psychogeriatrische (dementerende) bewoners. Daarnaast komen dagelijks thuiswonende bewoners voor één of meer dagen naar de dagopvang.

“Fijn en ontroerend”

De gemiddelde leeftijd van de ca. 240 vaste bewoners ligt rond de 80 jaar oud. Vrijwel allen verplaatsen zich per rollator of rolstoel. Jutta Stachelhaus, coördinator vrijwilligers, is de onbetwiste ‘capitano’ bij projecten waarbij vrijwilligers uit studentenwereld, kerken, bedrijfsleven en andere welwillenden, iets komen doen voor de bewoners. “Heel fijn,” zegt ze, “en het is ontroerend te zien hoeveel mensen, ook veel jongeren, zich voor onze ouderen inzetten!”

Op 14 januari waren ze al vroeg ter plekke in de Vreugdehof, de twintig studenten die gekozen hebben voor de vakopleiding ‘Art & Entertainment’. Ze werden begeleid door docent-Engels Alex Williams, die mij bijpraatte over de ins-and-outs van zijn groep.

alex williams in vreugdehof 140115_edited (1)

Alex Williams, docent Engels bij het ROC, leidde de vrijwilligersgroep.

“Onderdeel van onze MBO-opleiding is het verplichte vak Burgerschap. Het betekent dat elke student viermaal per studiejaar buiten de eigen omgeving een van de vier burgerschapsprojecten meemaakt: de thema’s zijn politiek, economie, vitaliteit of sociaal-cultureel. En deze dag gaat het om een sociaal-cultureel project, wat we noemen ‘Respect’. Onze studenten hebben de opdracht iets zinnigs te betekenen voor de bewoners. Er wordt gedanst, een theaterstukje opgevoerd, we doen een quiz en we zingen samen met de mensen hier.”

De dag werd een feest voor iedereen. Zowel voor de bewoners als de ‘artiesten’ van het ROC. Een voor één haalden de jonge ROC-ers een dame of heer op uit hun kamers en reden die liefdevol naar de receatiezaal.

En: met de toekomst zit het goed

De Vreugdehof was overigens slechts één van de locaties waar het ROC op deze dag met veel succes jonge studenten in de strijd wierp. In totaal kwamen, over de stad verdeeld, liefst 169 ROC-ers in actie. Conclusie: over de toekomst van onze jeugd hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken…

“Ze hebben allemaal enorm genoten!” liet Jutta me na afloop weten.