Sociaal tuinieren genomineerd als bruggenbouwer van het jaar

24-01-2017

Al meer dan 5 jaar

In 2016 bestond het Sociaal Tuinieren project al weer 5 jaar. Een jubileum en is dus een groot succes te noemen!

Het ‘Sociaal Tuinieren’ project is in 2011 gestart met een pilot in de Amsterdamse wijk Betondorp, en werd in 2012-2013 uitgebreid en voortgezet in Betondorp, Amsterdam-Noord en de Pijp. Het project is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Tuinenstichting en Stichting Present Amsterdam. Het project heeft tot doel om groepen vrijwilligers in achterstandswijken tuinen van ouderen en kwetsbare bewoners op te knappen en opnieuw duurzaam te beplanten. Deze mensen zijn zelf niet in staat hun tuin bij te houden en verkeren vaak in een sociaal isolement. De tuinen worden na de ‘makeover’ door individuele vrijwilligers regelmatig bijgehouden. Waardoor de eenzaamheid waar de betroffen mensen vaak onder lijden doorbroken wordt. Wat dus begon als een nieuw klein project in 2011 is uitgegroeid tot een stabiele en zeer gewaardeerd initiatief dat vele mensen in Amsterdam verbindt en helpt met een groene tint.

Bruggenbouwer van het jaar nominatie

Present Amsterdam had dit initiatief ingediend voor de verkiezing Bruggenbouwer van het jaar. We zijn erg blij dat we met Sociaal Tuinieren zijn genomineerd en uiteindelijk de tweede prijs hebben gewonnen.