Present Amsterdam derde geworden bij het ‘innovatielab’

19-02-2018

Tachtig stichtingen Present landelijk, waar meer dan duizend vrijwilligers wekelijks bij betrokken zijn. Dat is een broedplaats van innovaties. Op de onlangs georganiseerde landelijke Presentdagen (training/toerustingsdagen voor alle lokale stichtingen) was dit jaar voor het eerst:

Het Innovatielab!

Innovatielab

Het innovatielab is er voor alle ideeën. Groen, grijs, rijp of net bedacht! Ideeën die al af zijn, maar vooral ideeën waar nog aan gesleuteld moet worden om ze te introduceren. Ideeën die al lang borrelen maar die door de drukke dagelijkse Present praktijk geen tijd krijgen om uit te groeien tot een succesvolle innovatie.

De criteria voor deelname:

• het beschrijft een innovatief plan of idee dat nog niet is uitgevoerd
  • het inspireert het Present netwerk én de fondsen
  • het past binnen het Present formule

De jury bestond uit het VSB fonds, Oranje Fonds en Elsje Goudzwaard van Present Zwolle De derde prijs bestond uit een bijdrage van € 750,- in de vorm van een cheque.

De pitch voor de derde prijs:

Van hulpontvanger naar vrijwilliger – met: Pieter (Licht verstandelijk beperkt), Eline (stagiaire toegepaste psychologie) en Cordaan

Pieter is LVB-er en heeft een tuin, waar hij veel te lang niets aan heeft gedaan…
Een groep vrijwilligers van Present komt samen met hem de tuin opknappen, onder begeleiding van stagiaire Eline.
Eline en Pieter maken afspraken over het samen bijhouden van de tuin en krijgen hiertoe training.
Van het één komt het ander… Eline en Pieter knappen een tuintje op van een oudere buurtbewoner in de wijk

O, ja… Pieter is ook fan van Ajax, dus vast en zeker gaan Pieter en Eline een keer naar Ajax toe.
O, ja… Cordaan de Bazehof heeft open maaltijden, dus vast en zeker komt de oudere buurtbewoner zeker een keer mee-eten…