Present Amsterdam wint Doelgroep Award inzending met sociaal tuinieren voor LVB’ers

11-02-2019

Van ‘Present doen naar Present zijn..’ Een veelgehoord zinnetje op de Presentdagen 2019. Jurjen ten Brinke zette dan ook de toon met zijn inspirerende opening over Present zijn in de samenleving. “Willen we de ander echte gelijkwaardig ontmoeten, dan moeten we onszelf echt durven geven, dat gaat verder dan wat doen”.  Deze opening was nog maar de opmaat naar een paar bruisende Presentdagen barstensvol ontmoeting, innovatie en inspiratie. We zetten de highlights nog even op een rijtje:

Presentlab en innovatie

De Present vrijdag begon spetterend met een heuse ‘Present medley’ gevolgd door een inspirerende opening van Jurjen ten Brinke. De Taart en talk zorgde daarna voor hartverwarmende ontmoetingen tussen Present coördinatoren die met hun organisatie in dezelfde leeftijdscategorie zaten. Vlak voor de lunch werden we getrakteerd op een 6 tal pitches voor de Innovatieaward. Allemaal in het teken van de bestaande Present formule verbeteren: de ultieme vrijwilligerservaring. In het Presentlab werden deze pitches verder ontwikkeld tot een 5 tal kansrijke ideeën voor de Innovatie Award;

1. Smallingerland en Wageningen- ‘Stap 7: maak werk van je evaluatie’
2. Noordoostpolder – ‘De Present app’
3. Dordrecht – ‘Wijkgericht matchen’
4. Amersfoort- ‘Scouting”
5. Maasluis- ‘Hulpontvanger als vrijwilliger’

Winnaars Innovatieprijs

Present Wageningen en Smallingerland wonnen gezamenlijk de Innovatie award (jury) met hun innovatie voor stap 7: de evaluatie.

Present Noordoostpolder won de Innovatie award publieksprijs voor haar innovatie voor alle stappen via de Present app.

Workshops vrijdag

Present Awardshow

Na het gezellige diner was het alweer tijd voor het toetje op de vrijdagavond met de eerste Present Award show in de geschiedenis. Een groot succes gezien de vele lachende en gierende gezichten en de hartverwarmende respons in de enquête. Opgedoft met een ‘chique touch’ en vereeuwigd in het onweerstaanbare fotohokje betraden alle bezoekers via de paarse loper de zaal.  Onder leiding van ‘diepfries’ Jacob Spoelstrawerden aan de hand van kersverse awards het Present gevoel beleefd en de Present familie geïnspireerd.  Achtereenvolgens mochten de volgende prijswinnaars het podium betreden om niet alleen een bijpassende award maar vooral een hartverwarmend applaus in ontvangst nemen.

• Present Amsterdam mocht met de de Doelgroep Award naar huis met hun winnende inzending met sociaal tuinieren voor LVB’ers
  • Aline Kramer, Present Kampen, mocht de Grote Zus Award in ontvangst nemen na een hartverwarmende nominatie van Present Noordwest Friesland.
  • Present Gouda ging er met de Communicatie Award vandoor, dankzij een lumineuze toolkit voor bedrijven.
  • Present Barendrecht (Pia) kreeg de meeste lachers op haar hand en kreeg de Awkward dankzij een hilarische vertolking van een bedrijfsbezoek in een verkeerd jasje.

Bruggenbouwer van het jaar 2019

Ook dit jaar was het weer een spannende strijd met een drietal top nominaties voor de moeder aller awards: De bruggenbouwer van het jaar 2019. Present Zwolle, Nunspeet en Delft pitchen stuk voor stuk een prachtig voorbeeld van bruggen slaan in de samenleving. Na een zenuwslopende stemming mocht Marleen Kragt van Present Nunspeet de Bruggenbouwer van het jaar Award ontvangen uit handen van de vorige winnaar Anja Schilder van Present  Noord-West Friesland.

Presentzaterdag

De Present Zaterdag werd geopend met een ochtendgebed voor de liefhebbers. Daarna mocht een gevulde zaal starten met een flitsende terugblik op de vrijdag waarna voorzitter Erik Dannenberg een vurig betoog hield voor een ‘inclusieve’ samenleving waarin ‘iedereen mee blijft doen’. Van vluchteling tot bijstandsmoeder van weduwe tot verstandelijk beperkt. Present wil bruggen blijven slaan om dit mogelijk te maken.

Lied van Roos

Tiener artiest Roos van Luijtelaar werd afgelopen jaar geïnspireerd door het belangrijke werk van Present.
Tijdens het jubileum van Present Apeldoorn zong ze een lied, dat de hereniging van kinderen met hun ouders indringend verwoord.
Ze wilde het dan ook van harte herhalen op de landelijke Presentdagen omdat het lied “Hou me vast” zo mooi het hart van Present weergeeft.

SCAN show

Rob Zigter en Jan Mik verbeelden met een wervelende SCAN show het thema samenwerking op hilarische wijze. Present is groot geworden door samenwerking en met de tips en trucs uit deze ludieke en leerzame show wordt dat in de toekomst een nog groter feestje.

Hello, Goodbye

Met een indrukwekkende inleiding van oud-directeur Rudolf Setz werden de scheidende en nieuwe directeur van Present Nederland geïntroduceerd. Na 12 jaar Present nam Tiemen Zeldenrust met dankbaarheid en weemoed afscheid van een mooie periode. Hij geeft de fakkel over aan zijn opvolger Pieter Cnossen die op zijn beurt de Presenters hartverwarmend toesprak: ” We willen die beweging van smaakmakers zijn. Licht en zout voor de mensen om ons heen zoals de Meester zelf het ons heeft voorgedaan.”