Samenredzaamheid

06-04-2020

Amsterdam is een bruisende stad waar veel mensen leven, wonen en werken, maar steeds meer mensen voelen zich er eenzaam. Hier kunt u meer lezen over eenzaamheid in Amsterdam.

Present Amsterdam zet zich graag in om de situatie voor veel eenzame Amsterdammers te verlichten, daarom hebben we het project Samen-redzaam in het leven geroepen. In dit plan onderscheiden we twee doelgroepen. Enerzijds richten we ons op eenzame ouderen binnen instellingen die een drempel ervaren om deel te nemen aan aangeboden activiteiten en/of het aangaan van nieuwe contacten. Daarnaast geven we ook aandacht aan eenzame mensen die zelfstandig thuis wonen, dat betreft niet alleen ouderen. We zetten in op het ontwikkelen van betekenisvolle contacten voor zowel de eenzame stadsgenoot als voor de vrijwilligers. Toen we het projectplan ‘Samen-redzaam’ schreven, konden we nog niet weten hoe snel dit plan nóg actueler zou worden door de coronacrisis. Gelukkig kunnen we gebruik maken van de moderne technologie om alsnog van betekenis te zijn voor de eenzame medemens. Op onze actiepagina vind je een aantal voorbeelden van wat je nú zelf al kunt doen.

Uitgangspunt van het plan is dat vrijwilligers eenzame Amsterdammers ondersteunen bij het aangaan van duurzame betekenisvolle relaties. Daarbij hanteren we de volgende punten die in dit geval van groot belang zijn: gelijkwaardigheid en wederkerigheid. We kijken wat eenzame mensen voor elkaar én voor de vrijwilligers kunnen betekenen. Eigen regie en eigenaarschap zijn daarbij belangrijke voorwaarden. We maken een beweging naar eenzame mensen toe en motiveren hen om een beweging naar anderen te maken.

We houden je op de hoogte van de voortgang van dit project.