Een positieve boost…

28-01-2021

We zijn langsgegaan bij een meneer in Zuid met een grote tuin. In Amsterdam is het eigenlijk uniek om een grote tuin te hebben. Dit maakt het extra leuk om ze op te knappen, zodat de mensen er ook weer van kunnen genieten.

Deze meneer heeft gezondheidsproblemen waardoor hij weinig energie heeft om te bewegen. Zijn tuin lag er al een lange tijd slordig bij waardoor hij er niet vaak zat. Hij gaf aan dat hij graag een schutting zou willen hebben, zodat hij wat meer privé heeft en daardoor meer in zijn tuin zou gaan zitten. Hij had zelf al rieten matten aangeschaft die we als schutting tegen wat palen aan konden zetten.

Na een korte kennismaking zijn we snel aan de slag gegaan in de tuin. We hadden tuingereedschap mee, maar eigenlijk hadden we vooral onze handen nodig om al het onkruid en dode takken uit de tuin te halen en op een grote hoop te gooien. Nadat we een tijdje lekker gewerkt hadden, vroeg meneer of we even wat kwamen drinken. Binnen hebben we het gehad over muziek en meneer liet een filmpje zien van zijn favoriete band. Na de pauze zijn we doorgegaan met ons werk. Ondertussen kwamen er af en toe wat buurtbewoners langs om te kijken wat we aan het doen waren. Toen we ze uitlegden wie we waren, werden ze enthousiast en gaven ze ons tips en complimenten.

Dit vind ik één van de waardevolle aspecten van het vrijwilligerswerk. Het geeft een positieve boost aan de hulpontvanger maar óók aan de buurt. De mensen in de buurt worden ook blij als de tuin van hun buurman er weer wat opgeruimder uitziet!

Over twee weken gaan we terug om de schutting te plaatsen!

Meneer tegen één van onze vrijwilligers:  ‘Jij bent er de volgende keer ook bij toch, Davey?’

(Met dank aan onze stagiaire Hanna voor dit verslag)