Informatie

Voor de vrijwilligers die zich inzetten voor de vluchtelingen die verblijven in de opvang

Wat fijn dat je je wilt inzetten als vrijwilliger/gastadres! Om je inzet voor beide kanten goed te laten verlopen zodat jullie er wat moois van kunnen maken, volgen hierna richtlijnen*) die we je vragen door te lezen.

Opmerking vooraf: de vluchtelingen zijn niet altijd even afspraakvast, het kan zijn dat mensen die hebben ingetekend op een activiteit er niet zijn als je ze ophaalt. En dat er mensen meegaan die zich niet hadden ingeschreven. Wees dus flexibel.

1. De vluchtelingen in de opvang komen uit een niet westerse cultuur. Houd rekening met cultuurverschillen, denk na over man-vrouw verhoudingen. In niet-Westerse culturen is er doorgaans geen vrije omgang tussen de seksen en worden mannen en vrouwen meestal niet als gelijkwaardig gezien.
  2. Je houding. Een vluchteling is een persoon die veel heeft meegemaakt. Denk er aan dat een vluchteling niet alleen ‘zielig’ is. Laat een gelijkwaardig contact ontstaan. Onze beleefdheidsvormen laten wel eens te wensen over. Direct allerlei vragen stellen, zeker over procedure en vlucht, dat zijn vluchtelingen vaak niet gewend en kan trauma’s oprakelen. Ga gewoon eens rustig en gezellig thee drinken of doe spelletjes. Vertel eens wat je vandaag hebt meegemaakt of wat je recent hebt gehoord. Geniet van het anders zijn van vluchtelingen en van boeiende gesprekken die zomaar op kunnen komen. Laat de ander vrij, ga gewoon met een vluchteling om, zoals je ook met een Nederlandse vriend / vriendin om zou gaan. Stel daarom ook grenzen voor jezelf: je hebt ook nog een ander leven. Denk goed na voordat je iemand iets toezegt. Heftige discussies opzetten kan, maar een discussie winnen houdt vaak ook in dat je de ander met een ongemakkelijk gevoel achterlaat (zeker iemand uit een schaamtecultuur). Laat daarom zien hoe jij er over denkt maar leg dit niet op aan de ander.
  3. Bied je een christelijke activiteit aan, welkom! Maar wees van te voren duidelijk dat je activiteit dit karakter heeft. – In Nederland ben je veilig als christen, maar binnen de noodopvang zijn christenen in de minderheid. Als je hoort dat mensen zich niet veilig voelen / zich geïntimideerd voelen, meld dat dan bij Present zodat we contact met het COA op kunnen nemen. Overigens geldt dit ook voor andere minderheidsgroepen als bijvoorbeeld LHBTI-ers
  4. Pers en social media. Het COA probeert voor de bewoners van de vluchtelingenhal een woonomgeving te creëren waar ze zich veilig voelen en tot rust kunnen komen. Berichten VOORAF over activiteiten die gaan plaatsvinden op bijvoorbeeld Social Media en andere media zijn dan ook niet wenselijk, omdat hier dan media op af kunnen komen. Nemen media contact met je op, sluit dit dan kort met Present. – Natuurlijk zijn jullie erg enthousiast over wat georganiseerd wordt en wat je ervaringen waren, maar deel dat alleen NA de activiteit. Vanzelfsprekend is het in verband met privacy en veiligheid niet de bedoeling dat foto’s (herkenbaar) van de vluchtelingen verspreid worden.

*) De waarde van deze richtlijnen

Als Stichting Present Apeldoorn vragen we je met klem om je aan deze richtlijnen te houden. Doe je mee met activiteiten, dan word je geacht je aan deze richtlijnen te conformeren. Lukt dat helaas niet, dan zal de contactpersoon van je activiteit je daarop aanspreken om samen tot een oplossing te komen. En kom je er samen niet uit, neem dan contact met ons op.