Feest 10 jaar Present met chocola en foodtrucks

7 juni 2018

Vrijwilligers, medewerkers van maatschappelijke organisaties, overheid en bedrijven, een gemêleerd gezelschap vierde woensdag 6 juni dat Present Apeldoorn 10 jaar bestaat. “Met elkaar dragen we Present Apeldoorn”, zei algemeen coördinator Karin van Dillen.  Een feestje met slaafvrije chocola en foodtrucks.

Rommel tot heuphoogte

Present heeft in de afgelopen 10 jaar duizenden verbindingen gemaakt tussen mensen die iets voor een ander willen doen én mensen die hun hulp goed kunnen gebruiken. Present medewerker Marloes Pen vertelt de aanwezigen in de Zwitsalloods het verhaal van iemand waar de rommel tot heuphoogte heel het huis bedekte.  Marloes en haar collega’s trokken zelf de stoute schoenen aan en gingen een ochtend aan de slag. Dat was een keerpunt voor het leven van deze persoon. Marloes: “Bij hem kun je zien wat een paar uur van je leven kan betekenen voor een mensenleven.”  Zorgverleners knikken mee. Bij Present kunnen zij hun cliënten aanmelden die dringend hulp nodig hebben, maar zelf geen netwerk of geld daarvoor hebben. Present matcht hen aan een groep vrienden, collega’s of buurtgenoten die een dagdeel iets voor een ander willen doen.

Niet alleen karamel zeezout

De band van Present Apeldoorn met Tony Chocolonely was al innig, het inspirerende verhaal van Tony’s chocolade-evangelist Ynzo van Zanten past helemaal op deze jubileumdag. Het verhaal van Tony’s toont óók aan dat het helpt om iets te gaan doen aan schrijnende situaties. Chocolade is voor ons een luxeproduct, voor de cacaoboeren in midden Afrika is het vaak bittere armoede. Slavernij komt er veel voor. Tony Chocolonely voert de vaak eenzame strijd om een eerlijk bestaan voor de boeren. Dat is beter voor de duizenden boeren waarvan zij de bonen afnemen. Maar ook hoopt de onderneming dat andere leveranciers hun ideeën kopiëren. En dan niet alleen de reep in de smaak karamel-zeezout, maar ook de strijd voor een menswaardig bestaan voor de mensen die onze cacoabonen kweken. De Nederlandse consument is al om, de tegendraadse chocoladerepen beslaan ca. 20 procent van het chocoladeschap. Tony’s wil nu zijn vleugels uitslaan in de VS, om daar als een irritante mug, te blijven zoemen en daarmee alle chocoladeleveranciers én -consumenten wakker te krijgen.

Cheque op waterstof

Inspiratie is er ook door Stefco Klaver, die aanwezigen meeneemt in het experiment over veranderingen. Oud-bestuurslid Frank van Kink is dagvoorzitter en loodst de aanwezigen met enthousiasme het programma door, terwijl Jack Lieberg krukken beschildert om ze te verkopen voor het goede (Present)doel: kinderkamers opknappen. Ook de opbrengst van E-xpeditie de dag ervoor, georganiseerd door Lammers Support, is bestemd voor dat doel. Een waterstof-aangedreven auto komt de loods binnenrijden om de check te overhandigen. Een hapje en drankje is na afloop te verkrijgen bij de verschillende foodtrucks. Dat, de lifemuziek van Guus Essers en Gerard Blonk én de zon, geeft de dag een festivalachtige uitstraling. De organisatie van het event is in handen van studenten van de opleiding hotelmanagement van Saxion. Die zijn volgens de aanwezigen zonder meer geslaagd.

Bekijk het fotoalbum op Facebook>