#Meedoen: activiteiten met bewoners van het AZC

9 juli 2021

#Meedoen: activiteiten met bewoners van het AZC

Sinds de opening van de ‘Participatiebalie’ in het AZC op 1 april 2021, heeft het meedoen aan activiteiten en vrijwilligerswerk door bewoners een boost gekregen. Zo is er bijvoorbeeld elke 2e zaterdag van de maand een groepje bewoners die, in samenwerking met ‘Zero waste Apeldoorn’, helpt met afval opruimen in het centrum van Apeldoorn en in Orden. Zo dragen ook zij hun steentje bij om de stad schoon te houden. En een paar mensen hebben op 26 mei, ook samen met buurtbewoners, bloemen geplant bij het Schubertplein.

Verder zijn er nog steeds veel vrijwilligers die via het project ‘Meet&Walk’ regelmatig samen met een AZC bewoner gaan wandelen. Voor zowel de vrijwilliger als de nieuwkomer is dit een mooie manier om elkaar te leren kennen. Om hen te bedanken ontvingen zij toegangskaarten voor de tuinen van Paleis Het Loo, om samen naartoe te gaan. “Het is een mooi initiatief, zo leer ik ook nog wat en komen we tot gesprek in het hier en nu”, aldus een vrijwilliger.
#Meedoen heeft als doel om vroege integratie en participatie te stimuleren gedurende het lange verblijf in een AZC. Uit diverse onderzoeken blijkt dat ‘meedoen’ het welbevinden en de gezondheid van bewoners bevordert. Daarnaast zorgen ontmoetingen tussen azc-bewoners en Nederlanders voor meer draagvlak voor nieuwkomers in de samenleving.
Wil je ook iets betekenen voor een nieuwkomer en ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Mail naar celine.van.oosterhout@presentapeldoorn.nl