“Hulpverleners: boor netwerk aan.”

01-10-2018

Present krijgt meer hulpaanvragen dan er groepen zijn. Zelfs de vaste flexwerkers kunnen dat tekort niet oplossen. Marloes Pen is coördinator projecten bij Present Apeldoorn. “Niet alle hulpvragers kunnen worden geholpen.” Wat kunnen hulpverleners doen?

Present koppelt groepen vrijwilligers aan mensen die dat echt nodig hebben én zelf geen mensen om zich hen heen hebben die hen kunnen helpen. Hulpverleners weten de weg naar Present Apeldoorn om hulp te vragen voor hun cliënten. Er is zelfs meer vraag naar hulp, dan groepen die zich inzetten. Marloes: “Wij bemiddelen principe groepen die zich aanmelden om éénmalig een project te doen. We willen hen de beleving geven, hen laten ervaren wat vrijwilligerswerk is. Iedere week iets doen zouden ze niet willen, maar een of twee keer per jaar een klus doen is voor hen ideaal.”

Is er te weinig hulp in Apeldoorn?

“Het komt veel voor dat iemand plotseling moet verhuizen. Dan is er een probleem: veel hulpontvangers denken niet ver vooruit en deze situatie overvalt hen. Dat maakt het voor hulpverleners ingewikkeld. Voor dit soort plotselinge situaties is er in Apeldoorn dan te weinig hulp.”

Maar Present heeft toch ook Flexwerkers?

“Present heeft sinds enkele jaren ook een pool met Flexwerkers: mensen die regelmatig willen worden ingezet. Maar die groep is niet oneindig: het gaat om een ongeveer twintig vrijwilligers die we mogen vragen voor noodgevallen. We zijn geen klussenbedrijf.”

Wat kunnen hulpverleners doen?

“Het is natuurlijk fantastisch dat hulpverleners ons weten te vinden en dat we zoveel mensen wél uit de brand kunnen helpen. Maar omdat wij niet kunnen garanderen dat we een groep hebben voor een hulpvraag is mijn advies: zet niet al je kaarten op Present. Kijk heel zorgvuldig of er niet toch een sociaal netwerk is rond de persoon, ook al heb je maar kort de tijd. Boor dat echt aan voordat je je vraag neerlegt van Present.”

Vacatures>