Nog één kans…

10-04-2019

Een mevrouw die voor iedereen klaar staat in haar flat, in haar wijk en op haar werk maar het thuis niet voor elkaar krijgt de boel op orde te krijgen. De mensen die zij helpt willen wel helpen maar ook voor hen is het te zwaar, te veel en de praktische kant blijkt lastig. Niemand heeft een auto met trekhaak dus alleen al afvoeren van veel grofvuil is niet mogelijk. De wooncorporatie stelt (logischerwijs) eisen; haar huis moet opgeruimd worden, vooral voor de veiligheid van haar zelf en haar omgeving. De deadline is nabij, anders volgt gedwongen ontruiming.

Gelukkig wordt mevrouw begeleidt door lieve hulpverleners die haar erg goed begeleiden en haar die tweede kans gunnen. De hulpverleners schakelen Present in: “Hebben jullie een aantal vrijwilligers die het zien zitten op te ruimen, af te voeren zodat mevrouw nog wat langer kan blijven wonen waar ze nu zo graag woont?” Op termijn gaat mevrouw naar een andere woning, waar ze meer begeleidt kan worden, ook omdat ze met een licht verstandelijke beperking moet zien te dealen. Maar om het geheel ‘menselijk’ te houden zou het zo fijn zijn als ze niet op stel en sprong uit haar huidige woning moet.

En jawel, drie van onze lieve flexwerkers komen met auto en aanhanger voorrijden, trekken de handschoenen aan en gaan aan de slag. Overigens, samen met de hulpverleners en mevrouw zelf, die werken net zo hard mee. Vier uur later zijn er twee volle aanhangers afgevoerd naar het grofvuil, is haar woning een stuk leger en daarmee veiliger en krijgt mevrouw nog een kans langer op de haar zo geliefde plek te blijven wonen, de wooncorporatie gunt het haar ook.

Goud waard al deze mensen; medewerkers van de wooncorporatie, mevrouw zelf, de hulpverleners, onze flexwerkers. Mooi voorbeeld van samenwerking en zorg bieden op maat. Bij ons Present-werk zien we zo vaak dit soort projecten, er gebeurt veel moois in Apeldoorn, écht!

Marloes Pen, coördinator projecten