Verhalen

Opening nieuw AZC

Het AZC aan de Deventerstraat 461 is op 13 december 2022 officieel geopend! Op deze locatie verblijven nu ongeveer 300 asielzoekers. In de gebouwen zijn woonunits gemaakt voor 8 tot 12 personen per unit. Hier kunnen de mensen ook zelf koken. In de kapel is er een recreatieruimte, een peuterspeelzaal, een keukentje en verschillende leslokalen.

Verschillende groepen vrijwilligers hebben de weg naar het nieuwe AZC al weten te vinden. Zo hebben leerlingen van de Fruytier scholengemeenschap samen met bewoners picknicktafels geplaatst op het terrein en hebben studenten van het Hoornbeeckcollege voorgelezen aan peuters. Ook hebben buurtbewoners van snoeihout sterren gemaakt om op te hangen bij de woonunits en op het terrein. Mooi om te zien dat zoveel mensen betrokken zijn bij de nieuwkomers!

Wil je ook iets betekenen voor de bewoners van het AZC? Door bijvoorbeeld mee te doen met Meet & Eat, een sport en spel activiteit, wandelen, of vervoer van mensen naar vrijwilligerswerk? Van alles is mogelijk en de behoefte aan contact met Nederlandse mensen is groot. Wil je eens ideeën en mogelijkheden uitwisselen, neem dan contact op met Céline van Oosterhout via celine.van.oosterhout@presentapeldoorn.nl

Fotograaf: Rob Voss