Voor vrijwilligers

Niet alleen! Vrijwilliger in tijden van Corona

Beste vrijwilligers,
Er zijn veel gezinnen, vrienden, collega’s, kerkleden en andere mogelijke groepen die zich de komende tijd willen inzetten voor kwetsbare mensen in hun buurt. Present wil deze groepen stimuleren om zich de komende periode te verbinden aan één of meerdere echt kwetsbare mensen in de buurt.In deze bijzondere en spannende tijd is het mooi als we elkaar van dienst kunnen zijn. Fijn dat je betrokken wilt zijn bij kwetsbare mensen die hulp kunnen gebruiken!

Uitgangspunten

Ons doel is een groep mensen via een digitale ontmoeting te koppelen aan de mensen die het al moeilijk hebben en het door de crisis nog zwaarder hebben.
We blijven in groepen werken zodat we nieuwe (blijvende) ontmoetingen creëren. De ontmoeting is waarschijnlijk eerst en vooralsnog digitaal, met het vooruitzicht dat dit na de crisis uitgroeit tot echte ontmoetingen.
We werken met maatschappelijke organisaties zodat we de mensen bereiken die contact nodig hebben en normaal niet in beeld zijn.
In principe doe je alles op afstand van de bewoners. De adviezen van de RIVM gelden natuurlijk ook voor dit project.

Voorwaarden voor hulpontvangers:

• Hulpontvangers hebben onvoldoende sociaal netwerk, gebrek aan financiële middelen en/of gezondheid om de hulp zelf te kunnen regelen.
  • Hulpontvangers hebben de komende tijd bemoediging/ hulp nodig en kunnen de bemoediging/hulp niet realiseren via andere initiatieven (Facebook, Rode Kruis of eigen netwerk).
  • Hulpontvangers worden begeleid door een hulpverlener en de hulpverlener schat in dat de hulp nodig is en op de juiste plek komt.
  • Hulpontvangers zijn bijvoorbeeld ouderen, mensen met een slechte (psychische) gezondheid of een beperking, eenzamen of gezinnen/alleenstaanden die worden begeleid door (jeugd)hulpverleners.

Hoe werkt het?:

• Start als vrijwilliger een groep met de personen met wie je iemand wilt adopteren of doe dat met een bestaande groep. Tip: maak de groep niet te groot. Om het overzichtelijk te houden, raden we aan om met 4 tot 5 personen een groep te vormen.
  • Meld je groep aan bij ons middels onderstaand formulier.
  • Maak een digitale omgeving aan in bijvoorbeeld WhatsApp om te kunnen overleggen wie wanneer wat doet.
  • Present koppelt je groep aan een kwetsbaar persoon/gezin in je buurt.Deze personen worden aangemeld door hulpverleners (via de website van Present) met de wensen van de hulpvrager.
  • Voeg – als de hulpvrager over een smartphone beschikt – de hulpvrager toe aan de groepsapp om kennis te maken en praktische afspraken te maken. Tip: overleg met de hulpverlener of hij/zij ook in de groepsapp actief moet zijn omdat hij/ zij de hulpvrager goed kent en kan aanvullen of ingrijpen indien nodig.
  • Na de crisis spreekt de groep een keer af om met de hulpvrager een echte ontmoeting te hebben, waarbij de hulpvrager dan koffie/thee met wat lekkers kan serveren indien mogelijk.

En heb je vragen vooraf, tijdens of na je inzet neem dan contact met ons op!

Aanbod Corona hulp

• Bij voorkeur mobiel, ivm contact via WhatsApp
  • Groep bestaat uit maximaal 5 personen
  • (collega's, buren, vrienden, gezin, kerk)