De impact van Present

“Een verwaarloosde leefomgeving is vrijwel altijd een symptoom van onderliggende problematiek. De situatie lijkt uitzichtloos, problemen stapelen zich op en niemand weet waar te beginnen. Present krijgt het voor elkaar om verschil te maken in deze situaties. Dat doet ze door met groepen vrijwilligers te werken aan korte intensieve projecten.” Dat is één van de conclusies van het Instituut van Publieke Waarden in haar rapport ‘Presenting: Present’. Daarin wordt de impact van Present onderzocht.

De onderzoekers constateren dat Present projecten verdere escalatie van een situatie kunnen voorkomen doordat zij aansluiten bij de meest zichtbare en praktische problemen. Dat schept ruimte voor de aanpak van andere problematiek. Hetgeen regelmatig leidt tot het voorkomen en verminderen van zorgkosten. “Present maakt daarmee het vrijwilligerswerk van de toekomst” is de slotconclusie van de onderzoekers.

Download hier het rapport ‘Presenting: Present’ (in PDF)

Lees het hele rapport online (met ISSUU).