College van B&W onder de indruk

13-02-2019

Jaarlijks doet het Barendrechtse College van B&W een project met Present. Gisteren bracht het College een bijzonder bezoek aan kinderen bij Yulius. Present organiseerde voor het college een waardevolle middag, gericht op het kennismaken met zorgmedewerkers en op persoonlijke aandacht voor de kinderen.

De leden van het College in contact brengen met zorgmedewerkers van Yulius aan de Boerhaavelaan en in een rustige setting kinderen ontmoeten die daar worden behandeld. Van hen horen hoe zij hun verblijf ervaren en wat het met hen doet. Geen werkbezoek over bestuurlijke grote lijnen en beleidszaken, maar juist een praktische en ‘kleine’ activiteit. Zie daar onze uitgangspunten bij de organisatie van deze activiteit waarin wij nauw samenwerkten met de enthousiaste leiding van de afdeling Yulfun, Lia, Michelle en Sander.

Yulfun is een speciale afdeling voor de long-stay patiëntjes waar zij één keer per week knutselen. Daar hebben zij even geen zorgen of behandelingen, maar zijn zij lekker ergens anders mee bezig. Hoewel de kinderen het bezoek van burgemeester Jan van Belzen en de wethouders heel spannend vonden, was het ijs snel gebroken. Binnen mum van tijd zaten ze samen te knutselen en kletsen. Al doende ontstonden soms bijzondere en ontroerende gesprekken.

Ook de afsluitende rondleiding over het terrein en het bezoek aan één van de woonpaviljoens maakte indruk.

Aan het begin van de middag kwam het College bij Yulfun binnen met een prachtige en tot de rand toe gevulde mand met knutselspullen. Aan het einde van de middag gingen zij met een figuurlijke mand vol ervaringen en emoties weer weg. Zoals één van de wethouders het verwoordde: “Ik ben diep onder de indruk. Dit is een ervaring die ik niet snel zal vergeten.”