Diacodoe maakt Barendrecht blij

12-10-2020

Zaterdag 10 oktober vond voor de vierde keer de Diacodoe plaats. Jongeren uit verschillende Barendrechtse kerken staken hun handen uit de mouwen om mensen te helpen die hun hulp goed konden gebruiken.

Voor het Diaconaal Beraad en Stichting Present Barendrecht was het een uitdaging om deze dag te organiseren in coronatijd. Vrijwel alle sociale projecten konden niet doorgaan vanwege de geldende beperkingen en een gezamenlijke start en afsluiting zat er ook niet in. Maar met de nodige creativiteit en het plannen van activiteiten in de buitenlucht kon de jeugd toch aan de slag op een droge, zonnige herfstmorgen.

Dit jaar droegen de jongeren een wit hesje met een speciaal ontworpen logo erop. Zo was voor iedereen duidelijk dat ze meededen aan de Diacodoe. De slogan ‘Helpende handjes die blij maken!’ werd helemaal waargemaakt. Ruim vijftig helpende handjes verwijderden zwerfafval uit de openbare ruimte en brachten chocolaatjes bij ouderen van Zorggroep De Toekomst. Vijftig andere handjes hebben bij zorginstellingen tuinen gewied en gesnoeid, tuinmeubels schoongemaakt en viooltjes in bloembakken geplaatst. Daarnaast knapten ze twee tuinen op van alleenstaande dames die daar zelf niet toe in staat waren. Zonder het tuingereedschap dat de GKB ter beschikking had gesteld, was het onmogelijk geweest om de tuinklussen te klaren.

Alle jongeren kregen op de locatie van hun project een tasje uitgereikt met wat te eten en te drinken. Zo konden ze met elkaar van een welverdiende pauze genieten. Albert Heijn Portland en Bakker Pot hadden de producten gesponsord, waarvoor onze hartelijke dank!

Na afloop van de morgen waren de jongeren blij met het zichtbare resultaat van hun werk, maar ook met de dankbare blikken van veel Barendrechters.