Verhalen

Presentjes van examenkandidaten OZHW Groen College

Geen landelijk examen, maar wel een Proeve van Bekwaamheid. De vierde klassers van OZHW Groen College in Barendrecht hebben op een sociale manier hun groene vakken afgerond. Zij maakten fleurige verrassingen voor vrijwilligers van Present.

Door de coronacrisis zijn de centrale praktijkexamens (CSPE’s) in het beroepsonderwijs vervallen. Ook op andere gebieden heeft de pandemie de samenleving heeft ontwrichten daarom wordt er vaker een beroep gedaan op vrijwilligers. De docenten van de groene vakken zagen een mooie combinatie. De vierde klassen moeten hun examen dit jaar afsluiten met een schoolexamen. In deze zogenaamde Proeve van Bekwaamheid laten de leerlingen zien wat ze in de afgelopen jaren geleerd hebben op het gebied van bloem, voeding, tuin en kas en dier. Iedere leerling heeft vier werkstukken gemaakt: een vaasje met snijbloemen, een plantenschaal met voorjaarsbloeiers en een bijzondere fruitschaal. Deze fruitschaal is gemaakt van een oude LP. Door verhitting is deze geluidsdrager in allerlei vormen te buigen. Bij voeding zijn heerlijke koekjes gebakken. Al deze groene verrassingen zijn voorzien van een wenskaartje met een opbeurende tekst.

Op donderdag 10 maart zijn de werkstukken overgedragen door Janice Pinas, Andries Huizer en Chantal Roeters (OZHW Groen College) aan Esther Dost en Natasja van Bussel van Stichting Present. Zij hebben met de presentjes de hardwerkende vrijwilligers van Present blij gemaakt én de cliënten van Stichting De Toekomst tijdens NL Doet. Wat een mooie koppeling!

#presentvoorelkaar

Op de foto: Chantal Roeters, Natasja van Bussel, Esther Dost, Janice Pinas en Andries Huizer (van links naar rechts.)