Een verschil maken samen
met andere vrijwilligers

Door anderen te helpen

Kom jij ons flexteam versterken?

Flexteam? Da’s pas flex! Helpen wanneer jij kunt en wilt, en echt een wereld van verschil maken voor andere Barendrechters. Heb jij af en toe een paar uurtjes over en wil je samen met andere vrijwilligers je handen uit de mouwen steken? Dan ben je van harte welkom in ons flexteam van circa veertig ‘Presenters’. Wij delen de hulpvraag en jij geeft aan of je kunt en wanneer. Past het even niet in je agenda? Geen probleem, de volgende keer misschien wel weer.

We koppelen je altijd aan andere vrijwilligers zodat je niet alleen op pad gaat. Dat maakt ons flexteam tot een gezellige groep. De meeste hulpvragen die wij delen zijn praktisch van aard. Het is fijn als je handig bent, maar met logisch nadenken en met hulp van elkaar kom je ook een heel eind. Ingewikkelde dingen laten we over aan professionals. Het is vooral belangrijk dat je het leuk vindt en dat je graag een ander helpt. Onze ‘flexers’ helpen trouwens ook vaak bij sociale projecten. Dan vragen we je bijvoorbeeld om gastheer of -vrouw te zijn, de catering te verzorgen of iemand te brengen of ophalen.

Lees hier de ervaringen van onze 'flexer' Leo.

“Twaalf jaar geleden ging ik met pensioen en ik ontdekte al snel dat ik mij thuis ging vervelen. Wat ga je dan doen? Ik ben graag met mijn handen bezig. Van grote verbouwingen tot het maken van miniatuur brandweerauto’s. Het liefst help ik andere mensen. Via mijn zwager kwam ik bij het ‘flexteam’ van Stichting Present terecht. Als vrijwilliger ga ik ongeveer een dagdeel per week aan de slag bij iemand die hulp nodig heeft. Een Barendrechter die in de problemen zit en zelf geen netwerk of geld heeft om het op te lossen. Een tuin snoeien, behangen of een laminaatvloer leggen… het maakt me niet uit.

We werken altijd in een groepje vrijwilligers. Dat maakt zo’n klus heel gezellig. Al werkende weg is er een hoop te praten en te grappen met elkaar. Je ziet wel een hoop ellende zo. Eén meneer is me altijd bijgebleven. We waren een kinderkamer aan het behangen en hij kwam telkens opgetogen kijken hoe mooi het werd. Ja, we willen allemaal netjes werk afleveren. Stil zitten is niks voor me. Nu ik ouder word, voel ik hoe belangrijk het is om in beweging te blijven. Loop eens mee!”.

Meld je aan bij ons flexteam!

Ben je nu nieuwsgierig geworden of het flexteam van Present iets voor jou is, neem dan contact op met Desiree, onze coordinator. Zij voert een intakegesprek om over en weer duidelijk te krijgen of de werkwijze van Present bij je past. Is dit een enthousiast “ja”, dan wordt een vrijwilligersovereenkomst voor je opgemaakt.

Omdat we vaak in contact komen met kwetsbare mensen hebben we afgesproken dat onze flexers een VOG overhandigen. Wij zorgen er voor dat de aanvraagprocedure hiervoor in gang wordt gezet.

Wat doen we?

Present organiseert het volgende:
  • Sociale activiteiten. Denk aan: wandelen met ouderen of spelletjes doen met jongeren met een beperking.
  • Praktische projecten. Denk aan: helpen opruimen, laminaat leggen, schilderen of snoeiwerk in een tuin.
  • Of... help in de organisatie van Present

Aan de slag!

Benieuwd wat jij kan betekenen voor anderen via Present? Meld je aan, dan nemen wij contact met je op om je voorkeuren te bespreken. We staan je ook graag te woord als je vragen hebt.