Coronahulp

17 maart 2020

Nu alle scholen en horecagelegenheden gesloten zijn, maken veel mensen zich zorgen. Stichting KijkopWelzijn, Stichting Present en de gemeente Barendrecht zetten zich samen in om zoveel mogelijk Barendrechters in deze moeilijke periode te helpen. Dit zodat niemand vereenzaamt, geen boodschappen heeft of met vragen blijft zitten.

Stichting KijkopWelzijn is telefonisch bereikbaar voor vragen rondom het corona virus en de maatregelen die zijn genomen. Daarnaast breidt KijkopWelzijn het bestaande concept Kruidenier Koerier uit door dubbele diensten te gaan draaien met medewerkers. De Kruidenier Koerier is een boodschappendienst voor ouderen. Mensen die zelf geen boodschappen meer kunnen doen en hier geen sociaal netwerk voor kunnen inschakelen, kunnen zich aanmelden via 0180 611 554. Naast de hulp voor ouderen, zijn jongerenwerkers meer te zien in de wijken. Coachingsgesprekken voor jongeren vinden telefonisch of via Skype plaats. Jongeren die vragen hebben kunnen contact opnemen met 0180 691 800.

KijkopWelzijn is nu dagelijks langer bereikbaar en wel van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur via 0180 691 800. Mensen die behoefte hebben aan een praatje, maar door alle maatregelen noodgedwongen aan huis gebonden zijn zonder bezoek, kunnen tussen deze tijden contact opnemen. Eén van de medewerkers bij KijkopWelzijn neemt contact op voor een telefonische afspraak.

Vrijwilligers die Present willen zijn en een Barendrechter willen ondersteunen, kunnen zich hier aanmelden. In overleg met KijkopWelzijn en andere maatschappelijke organisaties zal Present een koppeling maken met iemand die ondersteuning nodig heeft. Aanvullend op alle acties van stichtingen en organisaties, zetten ook individuele bewoners van Barendrecht zich in om elkaar te helpen. Zo is er op Facebook een groep gestart waarin mensen hun hulp aanbieden. Denk hierbij aan het doen van boodschappen, de hond uitlaten of op de kinderen passen. Naast lokale initiatieven, zijn er ook landelijke acties opgezet, zoals de campagne ‘Niet Alleen’. Het Rode Kruis heeft voor advies, extra hulp of een luisterend oor een hulplijn ingericht die bereikbaar is via 070-4455 888. Ook kan men via het landelijke initiatief ‘Oma post’ een kaartje sturen ter voorkoming van vereenzaming bij ouderen.