Verhalen

120 vrijwilligers actief op elfde Veranderdag Present

Ruim honderdtwintig vrijwilligers uit verschillende Barendrechtse kerken zetten zich op zaterdag 23 maart in voor hun plaatsgenoten. Op de jaarlijkse Veranderdag, een traditie tijdens de Veertigdagentijd, gaan jong en oud aan de slag om onbekende dorpsgenoten blij te maken. Na het maken van de groepsfoto bij de Watertoren werden de deelnemers uitgezwaaid. Velen gingen praktisch aan de slag door een kamer te verven, een schutting te plaatsen of vrolijke plantenbakken te maken. Ook in Heerjansdam was een groep vrijwilligers actief. Gelukkig voor de ‘tuinploegen’ bleef de aangekondigde regen weg.

In de Elf Ranken werden paastakken versierd en bij de KunstExpress maakten cliënten en vrijwilligers samen prachtige schilderijen. Bewoners van Borgstede maakten een wandeling naar de dorpskern. Ze dronken koffie bij ’t Ouwe Durp en genoten daarna van nostalgische kinderspelletjes bij de Historische Vereniging. Cliënten van Humanitas en De Overburen deden een spannend spelletje Glow in the Dark golf of maakten een uitstapje naar Miniworld in Rotterdam. Daarna werd er gesmuld van pannenkoeken. Omdat ontmoeting minstens zo belangrijk is als het ‘karwei’, lunchten de meeste vrijwilligers lunchten samen met de hulpontvangers, met dank aan Bakker Pot voor de broodjes en AH Middenbaan voor de boodschappen. Present kreeg nog meer hulp. Paul Casteleijn Hoveniers zorgde voor zomerbloeiers en potgrond. Het Rozenpakhuys zorgde voor bolletjes en plantjes. GKB leende materialen waarmee het werk professioneel uitgevoerd kon worden. Karin Erkamp bakte heerlijke koeken voor de gezamenlijke start in de Dorpskerk en de Diaconie van de PGB sponsorde de borrel. Present, de hulpontvangers én de vrijwilligers kijken dankbaar terug op een geweldige Veranderdag.