Veel gestelde vragen

Wij hebben een aantal veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Mocht je vraag er niet bij zitten, neem dan gerust contact met ons op.

Wat gebeurt er als ik me aanmeld als vrijwilliger bij Present?

Dan geven we eerst een presentatie bij jou en je groep over ons werk en onze aanpak. Vervolgens kijken we samen welk werk je leuk en zinvol vindt om te doen. Iets praktisch of juist een sociale activiteit met (gehandicapte) kinderen of ouderen? Wij zoeken een passend project voor jullie, afhankelijk van de gewenste datum, duur en mogelijkheden. Daarna gaan we samen op projectbezoek zodat je weet wat je te wachten staat. Tijdens het project word je ontvangen en begeleid door een van onze groepenbegeleiders. Na afloop vragen we je om het project te evalueren.

Moet ik zelf gereedschap of andere klusmaterialen meenemen naar een praktisch project?

Nee, dat hoeft niet. Present zorgt voor alle materialen en voert ook al het afval af. We zorgen zelfs voor handschoenen. Het is wel handig om oude kleding aan te trekken. Als er bij sociale projecten materialen nodig zijn, zoals knutselspullen of ingrediënten voor een maaltijd, dan zorgt Present daar ook voor.

Kost een project van Present mij veel tijd?

Vrijwilligerswerk via Present kost je in principe eenmalig een dag of een dagdeel. Meer niet. Je zit nergens ‘aan vast’. We hopen natuurlijk dat je het zo’n fijne ervaring vindt, dat je je vaker wil inzetten voor je naaste. Dat kan via Present, maar het is ook geweldig als je zelf in je omgeving gaat kijken wie jouw hulp goed kan gebruiken.

Waarom doe je vrijwilligerswerk via Present altijd in een groep?

Bij Present staat de ontmoeting centraal. Dat is de ontmoeting met de hulpontvanger, maar ook de ontmoeting met medevrijwilligers in een groep. Je leert van elkaar en je kunt je ervaring met elkaar delen. En bovendien: samen krijg je meer voor elkaar!

Ik woon niet in Barendrecht. Kan ik dan ook vrijwilligerswerk doen via Present Barendrecht?

Natuurlijk kun je bij ons aankloppen voor een project. Maar je kunt ook eerst kijken of er een lokale Present stichting is in jouw stad of dorp. Het is wel zo leuk om je dichtbij in te zetten. Op de site van Present Nederland vind je de meer dan zeventig locaties waar Present actief is.

Ben ik verzekerd als ik een project via Present doe?

Vrijwilligers van Present doen nooit gevaarlijk werk en we hopen natuurlijk dat iedereen blij en veilig thuiskomt. Het is verstandig om bij klusprojecten oude kleren aan te doen en je mobiel veilig op te bergen. Maar stel dat je een ongelukje hebt, dan is het goed om te weten dat Stichting Present Barendrecht via de Gemeente Barendrecht verzekerd is voor de kosten van ongevallen tijdens een project.

Ik houd een spreekbeurt over Present. Kunnen jullie mij informatie sturen?

Wat leuk dat je zo enthousiast bent over ons werk. Wij hebben geen kant-en-klare spreekbeurten, maar we hopen dat je op deze site al veel informatie vindt. Vind je het leuk als wij jouw klasgenoten ook komen vertellen over ons werk? Dan kun je ons mailen: info@presentbarendrecht.nl.

Kom ik altijd op de foto op jullie site als ik aan een Present-project meedoe?

We vragen al onze vrijwilligers vooraf om toestemming om hun portret op onze sociale media en de website te gebruiken. Hulpontvangers komen in principe nooit in beeld.

Kan ik jullie bellen als mijn tuin aan een opknapbeurt toe is?

Goed om te weten: particulieren kunnen zich niet aanmelden bij Present. Een aanmelding kan alleen geschieden door een professional/hulpverlener die op de hoogte is van onze procedure/werkwijze en ook de indicatie van aanmelding van tevoren professioneel heeft inschat op basis van enkele criteria. Is de hulp echt nodig? Ontbreekt het de hulpontvanger aan geld, gezondheid en/of een netwerk om de klus zelf te doen?

Zijn de hulpontvangers altijd blij met mijn inzet?

Eigenlijk zijn alle mensen voor wie jullie je inzetten echt geholpen. Je biedt perspectief in een situatie die uitzichtloos kan lijken. Sommige hulpontvangers bedanken de vrijwilligers heel uitbundig, anderen zijn wat gereserveerder of zelfs nors omdat zij verlegen zijn of zich een beetje schamen. Het is onze ervaring dat je aanwezigheid en je bereidheid om de hulpontvanger echt te zien, nog belangrijker is dan het werk dat je hebt gedaan.

Hoe wordt Present Barendrecht gefinancierd?

Het werk van Present wordt vooral betaald uit giften. Wij krijgen geld van particuliere donateurs, van bedrijven, van serviceclubs en van kerken. De gemeente Barendrecht subsidieert ons jaarlijks met een substantieel bedrag. Voor speciale projecten vragen we geld aan bij grotere fondsen. Onze stichting heeft een ANBI-status. Onze jaarcijfers vind je hier.

Is iedereen bij Present een onbetaalde vrijwilliger?

De (project)coördinatoren krijgen een salaris voor hun werk. De assistent-coördinatoren en de bestuursleden doen hun werk pro bono. Zij krijgen alleen een vergoeding voor de onkosten die zij maken.

Wat kost meedoen aan een project van Present?

Alleen jouw tijd en inzet. Vrijwilligers krijgen geen rekening van Present. We maken natuurlijk wel kosten om jou een waardevolle vrijwilligerservaring te bieden en om materialen te verkrijgen voor de projecten. Ben je blij met het werk van Present, dan mag je een donatie doen. Met bedrijven die via Present projecten doen in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen maken we afspraken op maat. Daarover lees je meer in de Bedrijvenfolder Present Barendrecht.

Moet je christen zijn om via Present vrijwilligerswerk te doen?

Nee hoor, Present-vrijwilligers en onze hulpontvangers komen uit alle geledingen van de Nederlandse samenwerking. Present is wel opgericht vanuit een sociaal-christelijke inspiratie. Wij geloven dat de mens niet gemaakt is om alleen te zijn en wij volgen Jezus in zijn opdracht om er te zijn voor de ander, met hart en handen.