Present in tijden van corona

20-03-2020

Niet alleen; Present in tijden van corona

Vanwege het coronavirus zijn er verregaande maatregelen genomen die een grote inpact hebben op het dagelijks leven van ons allemaal, maar in het bijzonder van kwetsbare mensen. Het zijn onwerkelijke en zorgelijke tijden voor ons allemaal.

Ook in deze tijd wil Present Bollenstreek helpen waar dat echt nodig is.
We dragen graag bij op een manier die aanvullend is, zoals we dat altijd al doen. Op een andere manier, maar het zijn ook andere tijden, waardoor wij onze dienstverlening (tijdelijk) anders inrichten. Onze missie is ten slotte; een brug slaan tussen mensen die iets willen aanbieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Omzien naar elkaar is een van onze kernwaarden.

Present wil groepen stimuleren om zich de komende periode te verbinden aan één of meerdere echt kwetsbare mensen in de buurt. Wij werken hiervoor samen met maatschappelijke organisaties.

Van hulpverleners (hulpverleners, wijkteams, zorginstellingen, etc.) ontvangen we namen, adressen en de hulpvraag van de kwetsbare mensen die het de komende tijd nog lastiger krijgen dan ze het al hadden. We gaan voor digitale ontmoetingen in de vorm van bijv. een appje, een telefoongesprek, hond uitlaten of het doen van boodschappen, zodat ze weten dat anderen aan hen denken.

Uitgangspunten:

• Ons doel is een groep mensen via een digitale ontmoeting te koppelen aan de mensen die het al moeilijk hebben en het door de crisis nog zwaarder hebben.
  • We blijven in groepen werken, zodat we nieuwe (blijvende) ontmoetingen creëren. De ontmoeting is waarschijnlijk eerst en vooralsnog digitaal, met het vooruitzicht dat dit na de crisis uitgroeit tot echte ontmoetingen.
  • We werken met maatschappelijke organisaties, zodat we de mensen bereiken die contact nodig hebben en normaal niet in beeld zijn.
  • In principe doe je alles op afstand van de bewoners. De adviezen van de RIVM gelden natuurlijk ook voor dit project.

Voorbeeld activiteiten: Boodschappen doen, boodschappenpakket (inclusief spelletjes) weggeven, kaartjes sturen, even bellen / skypen / WhatsApp, spelletje doen via mobiel / internet, ramen lappen (met 1 of 2 personen), hond uitlaten, bosje bloemen voor de deur leggen, medicijnen brengen.

Helpen als vrijwilliger

Start als vrijwilliger een groep met de personen waarmee je samen iemand wil gaan helpen (of doe dat met een bestaande groep). Tip: Maak de groep niet te groot. Om het overzichtelijk te houden, raden we aan om met maximaal 4 personen een groep te vormen.

• Meld je groep hier aan. Maak een digitale omgeving aan (bijv in WhatsApp) om te kunnen overleggen wie wat doet en op welk moment.
  • Present koppelt je groep aan een kwetsbaar persoon in je buurt.
  • Voeg – als de hulpvrager over een smartphone beschikt – de hulpvrager toe aan de groepsapp om kennis te maken en praktische afspraken te maken. Tip: Overleg met de hulpverlener of hij/zij ook in de groepsapp actief moet zijn, omdat hij/zij de hulpvrager goed kent en kan aanvullen of ingrijpen indien nodig.
  • Na de crisis spreekt de groep een keer af om een ontmoeting in levende lijve te hebben.

Heb je geen groep? Je kunt je ook individueel aanmelden en dan vormen wij een groep voor jou met andere individuele vrijwilligers. Klik hier om je aan te melden.

Aanmelden hulpvraag

Van hulpverleners (hulpverleners, wijkteams, zorginstellingen, etc.) ontvangen we graag namen, adressen en de hulpvraag van kwetsbare mensen die het de komende tijd nog lastiger krijgen dan ze het al hadden. We gaan voor digitale ontmoetingen in de vorm van bijv. een appje, een telefoongesprek, hond uitlaten of het doen van boodschappen, zodat ze weten dat anderen aan hen denken.

Een hulpvraag aanmelden kan hier.