‘Iedereen heeft een goed gevoel na vandaag’

“M’n ogen zijn wel geopend vandaag. Ik wist niet dat er zoveel mensen in eenzaamheid leven.” Dit zegt een van de medewerkers van Triferto. Samen met collega’s van deze in de Achterhoek gevestigde internationale handelsonderneming in meststoffen stak hij de handen uit de mouwen voor kwetsbare inwoners.

In totaal ging op een vrijdaghet complete Triferto team op zeven plaatsen in Bronckhorst en Doetinchem aan de slag. Op al die plekken ging het om hulp aan mensen die door een slechte gezondheid, weinig geld en geen eigen netwerk moeite hebben om zich te redden in het leven. En als dan op één dag een compleet team van een groot Achterhoeks bedrijf zich inzet, kan er een hoop goed werk worden verzet. “Iedereen heeft echt een goed gevoel na vandaag. Ik vond het ook een ontzettend leuke manier om mijn collega’s beter te leren kennen”, vertelt een van de vrijwilligers.

Van B-day tot O-day

Voor Triferto was dit hun ‘B-day’, want Betrokken, Betrouwbaar en Bewust is het motto van deze onderneming. Er werd geschilderd, een vervuild huis opgeruimd, een tuin leeg gehaald, gesnoeid, getimmerd enzovoort. Een van de groepen ging in Bronckhorst aan de slag bij zorgboerderij ‘De Bult’. Na een korte kennismaking werden er diverse taken verdeeld; een aantal collega’s pakten de bosmaaier en snoeischaren en haalde het onkruid weg bij de omheining. Een ander groepje begon met het verzorgen van de kleine dieren. Eén collega spotte een aantal kapotte tl-balken en bood aan deze te repareren. Hij werkt bij de technische dienst van Triferto en haalde zijn busje met gereedschap erbij. Een andere collega bood aan de banden van de diverse lekke kruiwagens te plakken. Zo werden er allerlei klusjes opgepakt die er al lang lagen. Dit gaf de collega’s een voldaan gevoel en de zorgboerderij was enorm dankbaar voor al het werk dat gedaan was. Een van de vrijwilligers zei: ”voor mij was het niet alleen onze B-day, maar ook een O-day: ontmoeten, onthaasten, ontzorgen.”

Ook zin in een praktische klus?

Een van de Triferto-klussers zei: “Ik ben een grote kerel, maar bij mij liepen vandaag de tranen over de wangen. Als ik straks met pensioen ga weet ik wat ik met mijn tijd kan doen en waar ik mij moet melden.” Heb jij ook zin om samen met vrienden, collega’s of familieleden een kwetsbare medeburger te helpen? Meld je dan nu aan.