Cursisten leren van mensen van verstandelijke beperking

23 mei 2018

Een groep van zeven cursisten uit verschillende delen van Nederland meldde zich onlangs bij Present. Voor hun opleiding KIM (Kommunicatieve Interactieve Managementstijlen) zouden ze een aantal dagen in Hengelo (Gld) doorbrengen. Eén van hun opdrachten was het zelf organiseren van een groepsopdracht waarin verschillende aspecten van de opleiding naar voren zouden komen. Na wat overleg binnen de groep kwamen ze tot de conclusie dat ze graag iets wilden betekenen voor mensen met een verstandelijke beperking: ‘zij staan immers bekend als eerlijk en open, iets dat wij van hen kunnen leren!’

Present Bronckhorst vond voor hen een passend project: een bezoek aan jongeren met een licht verstandelijke beperking, die zelfstandig begeleid wonen. Bij binnenkomst was het voor iedereen eerst wat onwennig maar tijdens het samen boodschappen doen, het bakken van pannenkoeken en appeltaarten, het gezamenlijk eten en de koffie, ging het contact steeds meer vanzelf en werd er over en weer gezellig gekletst. De groep, die voor het project geen enkele ervaring had met deze doelgroep, kijkt positief terug op deze ontmoeting. ‘Het heeft me geraakt hoe open en respectvol deze mensen met elkaar omgaan.’ En een ander merkte op: ‘Wat mij is bijgebleven zijn de verhalen van de bewoners. Veel van hen voelen zich weleens eenzaam en dat vind ik erg om te horen dat jonge mensen eenzaam zijn. Het is goed als er vaker vrijwilligers komen om met hen activiteiten te doen.’