Present ontvangt innovatiesubsidie van gemeente Bronckhorst

7 september 2015

[Wethouder Antoon Peppelman overhandigt de cheque van het Innovatiefonds aan Nelly de Vries (rechts) en Hilde Colenbrander. Foto PR gemeente Bronckhorst]

“Een mooie aanvulling op het bestaande vrijwilligerswerk in onze gemeente”. Wethouder Antoon Peppelman van de gemeente Bronckhorst is enthousiast. Dankzij de steun van het sociale innovatiefonds van zijn gemeente kan stichting Present nu ook van start in Bronckhorst.

Wat is Present? Nelly de Vries, regiocoördinator van Present Achterhoek legt uit: “Present slaat een brug tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die hulp nodig hebben. Wij bieden groepen vrijwilligers de mogelijkheid om zich éénmalig in te zetten en hun tijd en energie beschikbaar te stellen voor een praktisch project in de eigen woonplaats. En dit bij mensen die te maken hebben met armoede, slechte gezondheid en eenzaamheid. Hierin werken wij altijd samen met professionals van zorg- en welzijnsorganisaties, zoals de sociale teams, Iriszorg, Ggnet etc. Zij leveren ons de hulpvraag aan, zodat de hulp altijd bij de juiste mensen komt.”

Wethouder Peppelman: “Omdat het korte projectmatige klussen zijn, past het goed bij deze moderne tijd. Veel mensen willen best iets praktisch voor een hulpbehoevende dorpsgenoot doen, maar weten niet hoe en binden zich liever niet voor langere termijn. Voor hen is Present een uitkomst”.

In Doetinchem en Winterswijk is Present al enkele jaren actief. Daar zijn al honderden mensen geholpen. Enthousiaste vrijwilligers knapten verwaarloosde tuinen op, maakten huizen schoon, sausden muren en plafonds etc. “Dat er nog zulke mensen zijn, die goede bedoelingen hebben en me willen helpen. Het heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf weer een beetje terug heb. Een nieuwe start met mijn kinderen”, aldus een van de vele reacties van mensen die geholpen werden.

Present Bronckhorst ontving uit handen van wethouder Peppelman een cheque van €50.000,- die de opstart en uitvoering van Present in Bronckhorst mede mogelijk maakt.

De coördinatie van het Present-werk in Bronckhorst komt in handen van Hilde Colenbrander-Wesselink, een Zelhemse van origine. Zij start, samen met Nelly de Vries, momenteel met de voorbereidende werkzaamheden. Komend voorjaar kunnen de eerste groepen aan de slag!