Sintactie voor kinderen voedselloket

7 december 2020

Door vrijwilligers van Present Bronckhorst, leden van Lionsclub Bronckhorst, andere vrijwilligers en financiële steun van de Heutink Foundation kon voor het voedselloket in Zelhem een Sintactie worden gehouden.

“Van geld dat via de Heutink Foundation beschikbaar is gekomen, zijn voor 37 kinderen van vijftien gezinnen binnen Bronckhorst die het niet breed hebben, cadeautjes gekocht”, vertelt Hilde Colenbrander van Present Bronckhorst. “Ik had al eerder gehoord over het aantal kinderen in Bronckhorst dat van de voedselbank afhankelijk is, dus superleuk om ze te kunnen helpen en te zien dat de puzzelstukjes in elkaar vallen.” Hilde zorgde er voor dat de gezinnen met kinderen via het voedselloket een speelgoedfolder kregen in hun voedselpakket. Daarmee gingen de kinderen aan het knippen en plakken voor hun verlanglijstjes.

Een aantal van de verlanglijstjes van de kinderen zijn verdeeld over de leden van de Lionsclub Bronckhorst. “Zij kunnen vanwege corona weinig kunnen doen in groepsverband. Bovendien moesten zij de Mosselparty annuleren, waardoor zij weinig geld verdienden voor hun goede doelen, waarvan het voedselloket er een was. Daarom wilden zij graag tijd en handjes bieden en kopen nu de cadeautjes, pakken deze mooi in en brengen ze naar de gezinnen zodat zij op 5 december toch Sinterklaas kunnen vieren.”

Toen een van de leden van de Lions Bronckhorst de ‘zak van Sinterklaas’ met de cadeautjes wegbracht, trof hij de twee oudste kinderen aan, die straalden van blijdschap. “Geweldig toch, dat we zo’n actie van Present als Lionsclub konden steunen!” Lions clubleden vonden het Sinterklaas-project geweldig en goed geregeld. “Het is voor ons vanzelfsprekend dat we cadeaus kunnen kopen. Het contact met het gezin aan de deur, ook vanwege corona, was hartelijk. Er is veel dankbaarheid.”

Naast leden van de Lions zijn ook zes andere vrijwilligers, waarvan vijf van een kerkgemeente in Doetinchem, aan de slag voor dit Sintfeest. “Jumbo Hollak Zelhem heeft daarnaast chocolademelk, slagroom en strooigoed gesponsord.”

De Heutink Foundation zet zich in om kinderen en jongeren in (kans)arme of onzekere situaties actief deel te laten nemen aan culturele activiteiten zoals een dansvoorstelling, muziekorkest of kunstexpositie. “Omdat veel van deze activiteiten door corona niet kunnen doorgaan, wilde de Heutink Foundation zich nu eenmalig richten op iets anders: het mogelijk maken van een mooi Sinterklaasfeest in de regio’s waarin de Heutink bedrijven actief zijn. Zij hebben een bedrag beschikbaar gesteld voor decembercadeautjes in regio Oost”, legt Hilde uit.