Tuinen Anjer- en Resedastraat krijgen groene make-over

5 november 2021

Vier tuinen in de Anjer- en Resedastraat in Steenderen zijn zaterdag 30 oktober vergroend door buurtbewoners en vrijwilligers van Present, Stichting Welzijn Steenderen, wethouder Evert Blaauw, gebiedsambtenaren en sociaal consulenten van de gemeente en de fractie van GroenLinks. Het was de tweede Sociaal Groen-dag in de gemeente Bronckhorst, in het voorjaar kregen vijf tuinen in de Haverstraat in Halle een groene make-over. In totaal hielpen achttien vrijwilligers en buurtbewoners bij het duurzaam beplanten van tuinen van bewoners, die dit zelf niet kunnen door gezondheidsproblemen, weinig geld en/of klein sociaal netwerk. Naast aandacht voor de tuinen, was er ook een fijne ontmoeting tussen de bewoners en vrijwilligers.

Om negen uur was de gezamenlijke start van de dag in de Resedastraat, in de stromende regen. Gelukkig waren de meesten hier goed op gekleed. Het weer knapte geleidelijk op en elke groep ging met een kruiwagen met tuingereedschap en plan van aanpak naar ‘hun’ tuin en maakte kennis met de bewoners. Na een paar uur hard werken, waren de tuinen allemaal biodivers ingeplant. De vrijwilligers en bewoners genoten daarna van een gezamenlijke lunch in buurt- en activiteitencentrum De Kei. “Steenderens Belang had een lekkere lunch geregeld en met één lange tafel werd het een mooi samenzijn. Ik vond het leuk weer allerlei mensen te spreken in een werkveld en wereld die ik niet ken. Een enthousiaste medewerker die blij verrast was en dit zeker vaker ging doen, een andere vrijwilliger die als plantendeskundige de inkoop had geregeld en de families die we hebben geholpen. Een mooi gekleurd gezelschap aan één tafel”, laat een van de vrijwilligers na afloop weten.

Over Sociaal Groen
Met Sociaal Groen zorgen we voor meer groen in de wijk en willen we mensen in buurten en straten met elkaar verbinden. Tijdens speciale projectdagen gaan groepen vrijwilligers onder begeleiding aan de slag. Ze wieden, snoeien en verwijderen tegels. Daarna planten ze onderhoudsarm en eco-vriendelijk groen. Na de make-over helpen vrijwilligers de bewoners met het onderhoud van hun tuin. Zo ontstaan er mooie contacten in de buurt. Tegelijkertijd draagt het bij aan meer groen, een nette leefomgeving en betere klimaatbestendigheid. Sociaal Groen wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit het Postcode Loterij Buurtfonds.

Samenwerking
Present doet dit project niet alleen. “De projectdag in Steenderen is samen met de gemeente, Sité, Stichting Welzijn Steenderen en Steenderens Belang georganiseerd”, vertelt Hilde Colenbrander, projectcoördinator van Present Bronckhorst, “Een mooie samenwerking waarbij we allemaal onze eigen unieke rol kunnen vervullen en elkaar kunnen versterken. Uiteindelijk allemaal met hetzelfde doel: de leefbaarheid vergroten van (kwetsbare) inwoners”. Zo zijn de samenwerkingspartners onder andere de buurt in gegaan om tuinen en vrijwilligers te werven. “Dit was met wisselend succes, maar ook een leermoment voor ons allemaal”. Het was mooi om te zien hoe tijdens de dag beweging op gang kwam. Zo bracht een van de buurtbewoners spontaan een vuurschaal bij de koffiekraam waar iedereen elkaar ontmoette.

Doe je mee?
Heb jij groene vingers? Vind je het leuk om een tuin bij te houden en af en ondertussen een praatje te maken met de bewoner? Meld je dan aan als vrijwilliger voor Sociaal Groen bij Hilde Colenbrander, projectcoördinator Present Bronckhorst, hilde.colenbrander@presentbronckhorst.nl of 06-15136687.