Vrijwilligers gaan de tuin weer in

12 juni 2020

Een aantal van onze vrijwilligers heeft begin juni een tuin opgeknapt van een jong gezin met weinig financiële middelen en geen vrienden en familie in de buurt die konden helpen. De tuin had dringend onderhoud nodig. Door allerlei omstandigheden en obstakels lukte het dit gezin niet om er iets aan te doen. In overleg met de woningbouw vroeg een sociaal consulent van de gemeente of vrijwilligers van Present konden helpen. De twee vrijwilligers hebben, met enthousiaste hulp van de bewoner, de voortuin opnieuw bestraat en onkruidvrij gemaakt. Het doel is een onderhoudsvrije tuin, waar het gezin jaren mee vooruit kan.

Present wil de komende tijd nog meer vrijwilligers gaan inzetten om tuinen op te knappen. Juist nu is het extra belangrijk dat de tuin een fijne plek is om even in te kunnen ontspannen, genieten van de zon en voor kinderen om lekker buiten te spelen. Daarnaast zorgt een opgeruimde tuin er ook voor dat het weer makkelijker wordt om even een praatje met de buren te maken. De vrijwilligers houden zich bij deze projecten aan de richtlijnen van het RIVM.

De vragen om hulp van vrijwilligers hebben zich de afgelopen maanden opgestapeld bij Present. Doordat alle inzet van groepen vrijwilligers moest worden stopgezet door de maatregelen tegen het COVID-19 virus, zijn er veel tuin- en klusprojecten blijven liggen en zijn er nog nieuwe bij gekomen. Een aantal vrijwilligers ziet het nu weer zitten om iets op te pakken. Dat is fijn, want de mensen die de hulp goed kunnen gebruiken, zijn erg blij dat ze geholpen worden. Daarnaast hebben veel hulpvontvangers van Present vaak geen of weinig netwerk. Contact met anderen is dan heel betekenisvol, ook op 1,5 meter afstand of door te zwaaien achter het raam!
Wil jij ook iets betekenen voor iemand anders en een andere Bronckhorster blij maken met een opgeknapte tuin? Neem dan contact met ons op.