Present in magazine ‘Culemborg onderneemt’

22 mei 2024
”We willen graag maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven bij elkaar brengen” – Adith van Vuuren

De Stichting Present in Culemborg is onderdeel van een landelijke organisatie met 75 vestigingen. De vestiging in Culemborg bestaat ondertussen al tien jaar. “We zijn een ervaren vrijwilligersorganisatie en koppelen groepen burgers aan elkaar, zodat zij een zinvolle en goede dag beleven”, vertelt Adith van Vuuren, coördinator bij Present.

De hulpvragen die binnenkomen bij de stichting zijn divers: van het onderhouden van een tuin voor iemand die dat zelf niet meer kan, het opruimen van een schuur of het schilderen van een slaapkamer zodat een kind weer vriendjes durft te ontvangen thuis. “De verzoeken komen altijd van een professional of deskundige, wij koppelen er vervolgens een groep vrijwilligers aan die ermee aan de slag gaat, aldus Adith. “We hebben laatst bijvoorbeeld drie aanhangers vol rotzooi uit een tuin gehaald. De bewoner is iemand met niet aangeboren hersenletsel die telkens vergat de kliko aan de straat te zetten. Hij dacht, dan zet ik het voorlopig even in de tuin en tot zijn schrik werd het probleem alleen maar groter. Nu kan hij een frisse start maken met een mooie zonnige tuin. Daar doen we het voor.”

Wijzen niet met vingertje

De hulp vanuit Present is altijd gelijkwaardig en eenmalig. Het gaat erom dat mensen weer even verder kunnen of hun leven weer op de rit krijgen. “Mensen schamen zich vaak enorm. Dat ze bijvoorbeeld de tuin zo hebben laten overwoekeren waardoor ze er met de scootmobiel niet meer door kunnen. Maar we wijzen nooit met een vingertje: het kan iedereen gebeuren dat het leven je soms overweldigt om wat voor reden dan ook. Dan heb je gewoon even een zetje nodig.”

Adith zorgt er samen met haar collega Heleen van Florestein voor dat de vrijwilligers, bestaande uit bijvoorbeeld een vriendengroep of leden van een kerk, weten wat er gebeuren moet en wat ze mee moeten nemen. “Die dag moet gewoon ‘staan’ en iedereen moet weten wat ze moeten doen. Dat is best nog een organisatie. Je kunt niet ineens bij iemand op de stoep staan met tien mensen, dat moet je goed voorbereiden.”

Maatschappelijke beursvloer

Om dit verder te promoten bij de lokale ondernemers, organiseert Present samen met ElkWelzijn op donderdag 10 oktober de Maatschappelijke Beursvloer. “Een dergelijke beursvloer, waar vraag en aanbod bij elkaar komt, wordt landelijk regelmatig uitgevoerd. Wij willen dit nu ook in Culemborg organiseren, waarbij we maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven op die dag bij elkaar brengen. Van tevoren inventariseren we wat de wensen en wat het aanbod is en dat maken we zichtbaar. Er zijn vaak genoeg bedrijven die zeggen: wij willen met tien mensen iets gaan doen, maar ze weten niet wat er mogelijk is. Op zo’n beurs kunnen ze elkaar ter plekke ontmoeten en de match maken.”

Adith roept dan ook graag de lezers van dit blad om eens contact met haar op te nemen als ze interesse hebben in de Maatschappelijke Beursvloer. “Ik weet ondertussen uit ervaring dat het een enorme verrijking is binnen een organisatie om ook af en toe eens op deze manier aan teambuilding te doen. Ik kijk dan ook uit naar de reacties!”

Contactgegevens: Adith van Vuuren adith.van.vuuren@presentculemborg.nl

Benieuwd naar het hele magazine? Kijk dan op www.kcbculemborg.nl/kcb-magazine-6-jaargang3-2