Goed bezig!

10-04-2018

Afgelopen dinsdag 27 maart mochten de VWO-leerlingen uit klas 3Vc van het Calvijn College uit Goes zich van hun beste kant laten zien. Groepsgewijs hebben zij zich ingezet voor kwetsbare mensen in onze Bevelandse samenleving op een manier die bij hen past. Een aantal keren per jaar mogen deze leerlingen hun sociale betrokkenheid tonen in de vorm van een project. Via Stichting Present de Bevelanden komen deze leerlingen dan terecht bij mensen die te maken hebben met armoede, een slechte gezondheid of een sociaal isolement.

Deze keer werden de handen uit de mouwen gestoken bij een alleenstaande moeder in Goes. Vijf jongens hebben hard gewerkt om de tuin op te ruimen, de schutting en een schuurtje af te breken en naar de stort te brengen. Uit de reactie van deze moeder blijkt wel hoe zinvol deze jongens bezig zijn geweest en hoe deze vrouw daar mee geholpen is: “Ik ben echt zoooo blij dat die jongens hebben geholpen. Ze hebben echt veel gedaan!” In het AZC werden de peuters vermaakt door een groepje enthousiaste leerlingen. In De Vliet in Goes werd door acht tieners en een paar vrijwilligers van Present een ABC-Ontmoeting georganiseerd met vluchtelingen. Nieuw was de samenwerking met de taalscholen Totaal en Mondo. Deze taalscholen helpen vluchtelingen bij het leren van de taal, alleen hebben zij een tekort aan vrijwilligers daarvoor. Door de samenwerking met Stichting Present werd daar in voorzien door de zeer gemotiveerde leerlingen van het Calvijn College. Voor Present was de opkomst van vluchtelingen nu groot, omdat de taalscholen hun “leerlingen” hadden uitgenodigd en zij hier ook massaal gehoor hadden gegeven. Bovendien kreeg de inhoud van de bijeenkomst ook een meer professioneel karakter. Op een ontspannen manier werd er taalles gegeven, goed geoefend, maar ook gezellig met elkaar gegeten. Voor alle partijen was het een geslaagde bijeenkomst. Alle leerlingen gaven aan geleerd te hebben van deze open ontmoeting en gesprekken.  En de vluchtelingen, in het begin nog wat stil en ongemakkelijk, gingen na afloop weg met een blijde glimlach.

Indrukwekkend was het om te zien, hoe een ander groepje jongeren van 15 à 16 jaar een zwaar vervuilde woning in de gemeente Borsele hebben ontruimd. Hoe begaan ze waren met de bewoonster die, door onverwerkte problemen, al jaren in een zeer onleefbare situatie leeft. Samen met vier begeleiders van Stichting Present zijn ze zeer gemotiveerd en respectvol aan het werk gegaan om alle afval en kapotte spullen uit de woning te halen. De ontruiming werd zorgvuldig voorbereid door de gemeente Borsele in samenwerking met Stichting Present de Bevelanden, SMWO en andere disciplines. De plaatselijke kerk stond open als uitvalsbasis voor de jongeren en zo werd het voor alle betrokkenen een bijzondere ervaring, maar ook voor de buurt. Ondanks het schrijnende karakter van dit project, kijkt de groep met veel voldoening terug op deze klus en zijn blij dat ze zich op deze manier zinvol hebben ingezet voor een eenzame medemens. Een mooi voorbeeld van hoe je samen, als diverse partijen, de krachten kunt bundelen en Present kunt zijn om een ander écht verder te helpen op een zinvolle manier.

Wilt u zich inzetten voor kwetsbare mensen op een manier die bij u past?                                Vraag het ons: www.presentdebevelanden.nl            Iedereen kan tenslotte Present zijn!