Vrouwen onder elkaar!

15-01-2018

Woensdag 10 januari was het zover! Diverse vluchtelingenvrouwen waren naar het Hoornbeeck College in Goes gekomen om daar MBO-studentes te ontmoeten en als vrouwen onder elkaar een gezellige dag te beleven. Er werd koffie gedronken, geprobeerd om Nederlands te praten en ook werd er een lekkere lunch klaargemaakt en genuttigd. Het was gezellig en voor herhaling vatbaar.  De MBO-studentes hadden de wens bij Stichting Present de Bevelanden neergelegd om juist met vrouwen, die gevlucht zijn of hier net zijn komen wonen, een activiteit te gaan doen. Deze vrouwen zijn meer teruggetrokken dan hun mannen, durven er ook niet zo goed op uit te gaan in een voor hun vreemde omgeving. Zo komen ze weinig in contact met andere mensen, vereenzamen ze en ook de Nederlandse taal kan zo niet geoefend worden. Het inburgeren verloopt hierdoor veel langzamer. Een mooi initiatief van de Hoornbeeck studentes om hier wat aan te doen. Stichting Present heeft via Vluchtelingenwerk en andere organisaties op dit gebied de vrouwen uitgenodigd en zo kon de ontmoeting tot stand komen. En met succes! Deze ontmoeting toont eens te meer aan hoe eenvoudig je iets voor een ander kunt betekenen. En wat voor een waardevol effect dat heeft op de ander, dat er naar je omgekeken wordt.