Aanmelden als...

Ontdek hoe waardevol het is om samen met vrienden, collega’s of je gezin een ander te ontmoeten en te helpen.

aanmelden ALS GROEP

Wil je je tijd en talent graag zinvol inzetten? We hebben verschillende mogelijkheden voor je.

aanmelden ALS Individu

Steun ons als bedrijf/particulier

Vindt u het ook belangrijk dat steeds meer mensen in de Fryske Marren het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien?
Steun ons dan als donateur, sponsor of met een gift.

Wordt u een maatschappelijk verantwoord ondernemer!

Steun ons donateur of sponsor

Gezocht Flex-vrijwilligers

Mensen ervaren de diepste momenten van geluk en zingeving als ze iets voor een ander kunnen betekenen.

Achter elke voordeur gaat weleens iets mis. Maar achter sommige stapelen de problemen zich wel heel hoog op.

MEER NIEUWS >>

• Vivace: 650 euro voor...

Het Jouster Koor Vivace heeft op zondagmiddag 26 januari 2020 een concert[...]
  • Opgeruimd!!

06-05-2020

Stellage maken Wat voor de bewoner een grote berg leek bleek in de[...]
  • Snel verhuizen naar een...

Laminaat leggen, Hoe fijn voor deze inwoonster van de Fryske Marren, zij[...]
  • Koor Vivace treedt op in...

Op 1 februari trad het koor Vivace op in Doniahiem. In samenwerking met[...]
meer projecten >>

Onze partners

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Present de Fryske Marren
In het tweede kwartaal van 2021 hebben we weer diverse activiteiten uitgevoerd, 10 praktische klussen en 1 sociale activiteit. Met inzet van onze flex vrijwilligers, konden we weer flink wat lichtpuntjes brengen. Door samenwerking met de WurkJouwer, de Kear en bewoners van het asielzoekerscentrum in Balk konden de klussen goed uitgevoerd worden.
In deze periode was er volop vraag naar hulp bij tuinklussen, groot onderhoud, onkruid wieden, paden vrij maken van onkruid, tuinafval afvoeren, herstraten, herinrichting alle vragen komen voorbij.

Het tuinonderhoud is voor de aanvragers erg noodzakelijk maar zij zijn zelf niet in staat om het aan te pakken. Dit kan komen door diverse omstandigheden zoals lichamelijk beperkingen, geen hulp hebben en niet voldoende financiële middelen voor professionele hulp.
De vrijwilligers van Present kunnen dan eenmalig de tuin op orde brengen. Tenminste als dat in een dagdeel met een paar mensen te klaren is. Opruimen van grote achterstand in het tuinwerk kunnen we niet bieden. Een lichtpuntje zodat alles weer ordelijk is en men het verder aan kan, met eigen hulp, is wat we kunnen doen. Maar daar zijn de aanvragers dan ook al heel blij mee.
werden die uitgevoerd. Aanvragen waren er voor behangen, verven, bijwerken van schade, verhuizen, schoonmaken, inpakken. Gelukkig hebben we hier ook weer veel kunnen helpen met inzet van flex vrijwilligers en de Baptistengroep Lemmer.
Op 23 en 25 juni zijn er in Vegelin State in Joure, Doniahiem in Sint Nicolaasga, Talmahiem in Balk en woonzorgcentrum Sint Theresia in Joure on line voorleesmomenten georganiseerd.

De bewoners die zich hebben opgegeven, ontvangen voor deze activiteit een Ipad en loggen in op een afgesproken tijdstip. Via “Teams” loggen medewerkers van bedrijven in op hetzelfde moment. Zij zijn in de gelegenheid gesteld om onder werktijd voor te lezen aan ouderen die dat fijn vinden. Op die manier zijn deze bedrijven maatschappelijk verantwoord bezig en ervaren medewerkers ook hoe leuk het kan zijn om vrijwilligerswerk te doen. Voor de bewoners is het een bijzonder moment om contact te hebben met een voor hen onbekend persoon. De reacties van de bewoners zijn positief. Men is enthousiast over het contact met deze onbekende mensen, de gezelligheid van het moment. Ook vindt men het bijzonder om op deze manier een gesprek te voeren.
Opvallend was dit kwartaal dat Present een aantal vragen kreeg en de hulp had georganiseerd maar dat dan toch bleek dat men het zelf aan kon al of niet met hulp van eigen netwerk. Natuurlijk is dat nog beter. Waar men de hulpaanvrager zelf een handje mee kan helpen wordt dit gedaan.
Waar mogelijk worden de klussen in samenwerking met de aanvrager, buren, vrienden of familie gedaan.
De samenwerking met de Kear en het AZC met asielzoekers was een mooi succes. Vier keer is Present met Present vrijwilligers en 4 azc bewoners druk bezig geweest in tuinen en Lemmer en Balk.
Met de WurkJouwer is samen gewerkt aan een klus maar Present vraagt hen ook regelmatig voor hulp bij het afvoeren van tuinafval. Fijn dat die mogelijkheid er is.
De aanvragen worden meestal door zorgbegeleiders gedaan, zij weten ons steeds beter te vinden. Fijn om hun in hun complexe werkzaamheden bij te kunnen staan met hand en span diensten.
... Lee meerSee Less

3 months ago
Load more

Vrijwilliger "“Onze tijd was goed besteed. We hebben letterliJk en figuurliJk ruimte in iemands leven mogen creëren!”"