Ervaring van een gastgezin Meet & eat Joure april 2019

09-05-2019

Geslaagde Meet & Eat ontmoeting met statushouders in Joure

Op donderdag 11 april jl. hebben 6 gezinnen uit Joure hun deuren opengezet voor de Meet & Eat.
Iedereen verzamelde eerst bij het kantoor vluchtelingenwerk voor een gezamenlijke start.
Daarna ging men lopend of met de auto naar het huis van het gastgezin.
Families of vriendengroepjes konden aanschuiven bij mensen aan tafel, hierdoor ontstonden hele mooie en gezellige ontmoetingen.
Met de gastkinderen werden bijv. poffertjes gebakken. Bij een andere groep was er een uitgebreid buffet klaargemaakt waar ieder uit kon kiezen.
Stichting Present De Fryske Marren wil , in samenwerking met Vluchtelingenwerk Joure met Meet & Eat graag een brug slaan tussen statushouders uit Joure en inwoners uit Joure. Meedoen met Meet & Eat is een leuke en laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen. Eten verbindt; je leert elkaar beter kennen, maar het levert ook begrip op voor situaties en andere culturen.

Ervaring van een gastgezin Meet & Eat Joure april 2019

We hebben een gezin ontvangen bestaande uit vader, moeder en drie jongens. Ze zijn op eigen gelegenheid gekomen en hadden voor ons een bloemetje meegenomen. De jongens zaten al snel te spelen met wat spelletjes die we klaar hadden gezet. Na een eerste kennismaking gingen we aan tafel. Het contact verliep vrij goed omdat met name de kinderen al goed Nederlands spreken en de moeder ook al behoorlijk de Nederlandse taal beheerst. Het gesprek ging over allerlei onderwerpen, maar met name waren we onder de indruk van het verhaal van hun vlucht verhaal .Op deze manier komt hetgeen we altijd wel via het nieuws hebben gezien en gehoord dichtbij en krijgt het een gezicht. We waren ook onder de indruk van de positiviteit die met name de moeder uitstraalde om er iets van te maken. Het leren van de taal en het vinden van werk blijft erg lastig en het gemis van familie. We konden heel open spreken over cultuur, (eet) gewoonten en godsdienst beleving. Meet en Eat brengt mensen dichter bij elkaar zodat we elkaar beter leren kennen. Het bleek dat het gezin het ook erg leuk heeft gevonden door de reactie die we kregen. Het blijkt niet altijd gemakkelijk om contacten met Nederlandse mensen te krijgen. Sommige mensen ontwijken hen en dat voelt voor hen niet goed. Daarom zijn deze ontmoetingen waardevol om hen te laten voelen dat zij welkom zijn en dat we aandacht en zorg voor hen hebben. We zijn vervolgens uitgenodigd voor een tegenbezoek om ook een keer bij hun thuis te komen eten. Gastvrijheid en beleefdheid is kenmerkend in het contact dat we mochten hebben.