Meet & Eat 2019

Meet & Eat  11 april  a.s.

Ook twee (of een gezin /familie) vluchtelingen aan jouw tafel op 11 april 2019?

Meld je aan als gastgezin!

Als gastgezin ontvang je thuis twee of meer  (of een gezin-familie ) statushouders aan tafel en gaat samen eten. Een gezellige én laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen, want eten verbindt altijd!

Stichting Present De Fryske Marren wil , in samenwerking met Vluchtelingenwerk Joure  met Meet & Eat graag een brug slaan tussen statushouders  uit Joure en inwoners  uit Joure.  Meedoen met Meet & Eat is een leuke en laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen. Eten verbindt; je leert elkaar beter kennen, maar het zal je ook meer begrip opleveren voor situaties en andere culturen. Wij durven je te verzekeren dat je na deze Meet & Eat een bijzondere ervaring rijker bent!

Waarom?

Voor vluchtelingen is het erg belangrijk om contacten op te bouwen met mensen uit de buurt. Het contact met Nederlanders zorgt ervoor dat ze zich welkom voelen en het gevoel krijgen dat er mensen zijn die om hen geven. Het bevordert de kennis van de Nederlandse taal en zorgt voor een kennismaking met Nederlandse gewoontes. Door mee te doen met Meet & Eat draag je hier direct een steentje aan bij. Hoe bijzonder is dat!

Meet & Eat, hoe werkt het?

• Als je als volwassenen of gezin een paar vluchtelingen ( of een gezin met kinderen) thuis wilt ontvangen aan tafel is dat fijn! Maar ook als een groep kan je deze mogelijkheid aanbieden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld als alleenstaande vrouw ook aanhaken, zolang je maar zorgt dat je een gastadresgroepje vormt waarbij ook één of meerdere mannen betrokken zijn (lees in de richtlijnen hieronder waarom dit een vereiste is).
  • Misschien vind je het als gastadres ook een beetje spannend. Maar meestal horen we alleen positieve verhalen. Hou het laagdrempelig, ook voor je zelf. Ga wandelen of doe spelletjes. Of organiseer dit samen met een aantal andere adressen.
  • We gaan uit van een minimum van twee vluchtelingen per gastadres, voor de vluchtelingen is dit prettiger, Het is ook prima, als je met een grotere groep bent, om meer dan drie vluchtelingen te ontvangen.
  • Je zorgt als gastadres zelf voor vervoer : tussen 17.30 en 18.00 uur (precieze tijd volgt na aanmelding ) haal je de mensen op bij Vluchtelingenwerk Joure en voor 21.30 uur breng je ze weer terug.
  • Vluchtelingenwerk zal een intekenlijst hanteren, maar het kan zijn dat mensen opeens niet meegaan of dat er minder mensen meegaan dan je had gehoopt. We willen vragen om begrip en flexibiliteit. Er kan van alles gebeuren. Als er oorlog is in je geboortestad, ben je ongerust over je familie. Dan kan je zin in eten bij vreemden snel veranderen.
  • Kook vooral wat je lekker vindt, het is mooi als de mensen kennis maken met Nederland en wat wij eten. Hou er wel rekening mee dat het merendeel van de mensen moslim is, dus serveer geen varkensvlees of alcohol. En kook niet teveel! Veel vluchtelingen vinden het heel fijn om zelf te koken. Spreekt jou dat ook aan, nodig je gasten vooral uit in de keuken.
  • We gaan ervan uit dat je als gastadres de richtlijnen voor gastadressen hebt gelezen en opvolgt.
  • Present De Fryske Marren  en de lokale werkgroep Meet & Eat is op geen enkele wijze aansprakelijk te stellen voor de inhoud van de maaltijd en het verloop van de eetontmoeting.
  • PR over deze activiteit loopt uitsluitend via Present De Fryske Marren.