4 Timemanagement tips

15-12-2014

Hoe houd je tijd voor jezelf en anderen over met een fulltime baan, huishoudelijke taken, een studie of cursus en andere activiteiten? Elke week staat de agenda vol en aan het einde van de week staat de planning voor de week erop ook vast. We hebben een aantal timemanagement tips die wij graag met jullie delen, zodat ook jij tijd voor jezelf en anderen kan vrijmaken. Wij hopen stiekem dat je die tijd effectief benut door om te zien naar anderen in jouw omgeving. Want ook in jouw omgeving zijn er mensen die jouw aandacht en steun nodig hebben.

Tip 1: prioriteiten stellen
Vaak staat je agenda vol met afspraken, taken en deadlines. Mijn tip is om alleen datum- en tijdgebonden zaken in je agenda te zetten. Op die manier zie je meteen wat prioriteit heeft. Dit scheelt uitzoekwerk en dus tijd!

Tip 2: effectiviteit vergroten door jezelf te kennen
Op welk moment van de dag ben jij het effectiefst? Leer je eigen ritme kennen. Ben jij iemand die in de ochtend langzaam op gang komt of pak jij de dingen juist ’s ochtends meteen aan? Schrijf op hoe jij je op 5 verschillende momenten van de dag voelt en kies daar de juiste taken bij. Pak bijvoorbeeld de grote taken aan wanneer jij de meeste energie hebt.

Tip 3:wekker zetten
Probeer niet te lang aan één taak te zitten. Plan bijvoorbeeld 45 minuten om alle mails weg te werken en zet daar de wekker voor. Op die manier kom je aan alle taken toe en blijft het één niet opstapelen.

Tip 4: vrije agenda ruimte
Het loopt niet altijd volgens planning. Houd daarom minimaal 25% ruimte vrij voor uitloop. Als je daar van tevoren al rekening mee houdt, hoef je bij uitloop niet over te werken.