De Haagse Hogeschool is present

18 juni 2018

De Haagse Hogeschool is present: praktisch bezig zijn en een verschil maken. Praktisch bezig zijn bevordert  ontmoeting tussen mensen. En dan ontdekken dat een halve dag vrijwilligerswerk een blijvende impact heeft. Dat was de aanleiding voor de Faculteit Technologie, Innovatie & Samenleving om contact met Present te zoeken.

Bij het intakegesprek was er gelijk een klik: vrijwilligerswerk, praktisch bezig zijn, ontmoeting en verbinden van werelden. Present mocht vrijwilligersprojecten organiseren voor de personeelsdag van de faculteit Technologie, Innovatie & Samenleving van de Haagse Hogeschool.

Een belangrijke wens was: vrijwilligerswerk in de buurt van de Hogeschool. Na een selectie van voorstellen was de keuze bepaald. Het werd een combinatie van schilderen, tuinieren en ontmoeting in de Schilderswijk en het Laakkwartier. De personeelsdag begon met een lunch bij The Student Hotel aan de Hoefkade. Daar voegden de Present groepenbegeleiders zich bij de groep. Al vóór de lunch hoorden de 30 collega’s wat hen te wachten stond. Tijdens de lunch kon men aan het idee wennen. Daarna gingen de vrijwilligers verwachtingsvol op pad.

Aan het eind van de middag was men overtuigd van de impact van enkele uren vrijwilligerswerk. De inzet van de Hogeschool betekende meer leefbaarheid door een deel van een woning te schilderen. Het betekende een opgeruimde tuin bij een oudere dame. Zij was niet alleen blij met haar tuin, maar ook met de jonge dames die tevens de tijd namen voor haar verhaal. De helft van de vrijwilligersgroep was te gast bij de cliënten van Middin Mosaico. Er werd gezamenlijk schoongemaakt en struiken gesnoeid. En binnen konden de vrijwilligers leren weven. Tijdens het avondeten en ook de dagen erna werden ervaringen uitgewisseld. Mooi om te zien hoe een halve dag vrijwilligerswerk naar meer smaakt. Zoals één van de vrijwilligers terug gaf:  ‘Dank je wel Present dat ik met jullie werk kennis heb mogen maken! Dit is een eye opener voor mij geweest. Ik weet jullie nu te vinden.’

‘Het was een pittige klus, maar met zoveel collega’s bij elkaar hebben we het toch gefixt. Voorop staat natuurlijk de blijdschap van mevrouw. Dankbaar werk!!!’ (vrijwilliger, tuinproject bij dame op hoge leeftijd)