Eén tegen eenzaamheid door tuinieren

17 oktober 2019

Vrijwilligersgroep knapt een tuin op

Collega’s van de Haagse Hogeschool kozen voor vrijwilligerswerk met Present en daarmee tegen eenzaamheid. In groepen van gemiddeld zes personen pakten zij diverse projecten op. Eén van de groepen was te gast bij een Haagse mevrouw van 80+. Het tuintje van mevrouw was toe aan onderhoud. De groep ging voortvarend aan de slag in de tuin. Eén van de vrijwilligers was echter niet zo fit. De Present groepenbegeleider bedacht dat die vrijwilliger gezellig binnen bij mevrouw kon zitten. Heel spontaan wisselden de vrijwilligers elkaar daarna af voor een praatje met de gastvrouw. Om het half uur zat weer een andere vrijwilliger bij mevrouw binnen, terwijl zij over de periodes uit haar leven vertelde.

Genieten van een levensverhaal

Na afloop van het project was mevrouw iets te moe om het stukje van de woonkamer naar de tuin te lopen. De vrijwilligers vonden dat jammer. Maar de gastvrouw verzekerde hen dat zij diezelfde dag nog de tuin zou bewonderen. Een week later ging Present weer bij mevrouw langs om het uitgeleende tuingereedschap op te halen. Onze logistieke ronde werd een gezellig koffiemoment. Mevrouw vertelde dat ze heel blij was met de mooie tuin. En wat was zij dankbaar voor ‘de lieve vrijwilligers die vol belangstelling naar mijn levensverhaal luisterden’. Zij vond het een bijzondere dag waarop de eenzaamheid even niet voelbaar was. Want hoe vaak gingen dagen voorbij zonder dat zij iemand sprak.

Bestrijden van eenzaamheid

Aan deze mevrouw dachten wij bij het zien van een aflevering van Pauw waarin de heer Slagter van Omroep Max vertelde over de persoon die bij de bakker wachtte totdat de winkel leeg was. Want dan was er ruimte voor een praatje; het enige praatje van de week. Eenzaamheid, en vooral die achter de voordeur, is weinig zichtbaar. Dan is verbinding via een kort praatje al heel waardevol. Over kleine en grotere gebaren gaat de Coalitie tegen Eenzaamheid. Het hele jaar door is Present gericht op het bestrijden van sociale eenzaamheid. Omzien naar mekaar kan ook door het wieden van een tuin.